آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

وسایل مورد نیاز اربعین


همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی میلیون‌ها زائر حسینی با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) می‌روند، اما بهتر است زائران در این سفر اربعین چه ملزوماتی را به همراه داشته باشند؟
 
امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: اگر یکی از شیعیان ما به زیارت امام حسین علیه السلام برود، باز نمیگردد در حالی که تمام گناهانش بخشوده شده است. برای هر قدمی که برمیدارد،هزار ثواب برایش نوشته می شود، هزار گناه فراموش می شود و هزار مرتبه جایگاهش بالا برده می شود.

(بحارالانوار، جلد 101 ، صفحه 25)

چه وسایلی برای اربعین همراه داشته باشیم؟

لازم به ذکرست که در این سفر شما باید یک کوله پشتی بزرگ همراه داشته باشید که حاوی دو سری بار است یکسری بار برای کل سفر یک هفته در کربلا و نجف و کاظمین، یکسری بار هم برای سفر سه روزهٔ پیاده روی اربعین، وسایل عمومی همچون لباس، لباس گرم، و وسایل شخصیتان مربوط به کل سفر است و با سفرهای دیگر شما تفاوت زیادی نمی‌کند اما برای سه روز پیاده رویتان وسایلی نیاز است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

1. سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. صرفا مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشید.

2. مقداری داروی اساسی برای 2 یا 3 روز پیاده روی همراه داشته باشید. مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باند کشی برای بستن پا در صورت نیاز، و… البته تعدادی کلینیک‌های کوچک و کمپ‌های درمانی در طول مسیر وجود دارند.

3. به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید از کوله پشتی سبک استفاده کنید.

4. برای جلوگیری از سرما خوردگی لباس‌های مناسب به همراه داشته باشید: جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره. البته بنابر تجربه هوا در طول روز مناسب و در شبها حسابی خنک است. لباسهای گرمتان را حتی الامکان طوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباسهایتان را در طول مسیر داشته باشید.

خانمها بهتر است، پارچه ای نرم مشکی مستطیل که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیده درست کنند تا در طول مسیر از سرما و گردوغبار محافظت کند. خانمها از چادری استفاده کنند تا امکان انداختن کوله باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.

5. کرم مناسب برای تاول و عرق سوز به همراه داشته باشید. البته اگر میدانید دچارش می‌شوید.

6.  یک عدد کیسه خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکانها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.

7. شما می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی مورد علاقیتان به همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را در موبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.

8. کفش‌های نو را نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید. این مورد خیلی خیلی مهم است. چون در طول مسیر دایما برای استراحت در موکب‌ها ناچار به در آوردن کفش از پا هستید.

9. پاسپورت و شارژر موبایل را حتما به همراه داشته باشید.

10. امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره علمی (ستون ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند. فقط حواستان باشد شماره‌های رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.

11. همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست. فقط مقداری پول عراقی همراه داشته باشید چون پول ایرانی قبول نمی‌کنند.

12. سرویس‌های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همینطور تعدادی از موکب‌ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند. از آنجا که آب برای شستن دستها بعد از دستشویی سرد است و بعضا مایع و آب برای شستن دستها کم است بهتر است همراه خود تعدادی دستکش یکبار مصرف داشته باشید تا برای دستشویی رفتن استفاده کنید تا اگر آب نبود یا سرد بود نگران نظافت دستتان نباشید. صابون خمیری و ژل شستشو حتما همراه داشته باشید.

13. نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید می‌توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

14. به طور متوسط تمامی زنان و مردان بالای 10 سال بدون هیچ مشکلی در روز سوم مسیر را به پایان می‌رسانند.

15. از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را میدانید اطمینان حاصل کنید.

16. اگر که می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.

17. بهتر است چتری سبک به همراه داشته باشید چون باران‌های عراق بسیار سنگین است.

18. اگر در نهایت با همه تدابیر همسفرانتان را گم کردید بهتر است آخرین جایی که برای قرار در نظر می‌گیرید ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین(ع) باشد که آدرس این مکان را بیشتر کسبه اطراف حرم می‌دانند.

19. اگر برایتان مقدور است هدیه‌های کوچکی مثل برچسب عکس آقا و امام و خادم الحسین و… برای قدردانی از خادمینی که در طول مسیر با خدمات رسانی شما را شرمنده می‌کنند داشته باشید.

20. چفیه هم همراه داشته باشید که خیلی جاها بکار میاد بخصوص برای سرما دور گردن بپیچید عالیه.

منبع

منم ان شاء الله فردا ظهر از سمت مزار شهید حججی عازم بهشتم...

  • آسمان دیجیتالی

سلام

بحمدالله اردوی مشهد به عنوان حسن ختام برنامه های تابستان 97 ، به خوبی و خوشی ختم بخیر شد...

جمع خوبی بود ... همه خانواده ها جمع شدند مسجد قبا و بچه هاشون از زیر قرآن سوار اتوبوس میشدن... دود اسپند هم حال و هوا رو عوض کرده بود...

راه افتادیم و رفتیم ...


اردوی مشهد 97 ویلاشهر


بچه ها قبلا گروه بندی شده بودن و واسه گرفتن غذا ، زیارت و بازار و خرید کنترل بچه ها راحت تر بود...

ولی همه سر یه سفره میشستیم و باهم غذا میخوردیم :))


اردوی مشهد مسجد قبا


اونجا خیلی خوب بود...

نماز توی صحن حرم امام رضا (علیه السلام)  واقعا میچسبه...

ان شاء الله توفیق همه بشه...


زیارت امام رضا اردوی مشهد


عکس بالا رو یکی از دوستان با دوربین حرفه ای گرفته ... با دوربین حرفه ای میشه فهمید لذت عکاسی یعنی چی!

البته عکسایی که میذارم بعضیاشون با موبایل گرفته شده...


اردو مشهد مقدس مسجد قبا


توی خود حرم یه قسمتی داره که بصورت غرفه بندی هست و توی هر غرفه قسمتی از زندگی نامه امام رضا (علیه السلام) رو روایت میکنه...


اردوی مشهد مسجد قبا


اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر


خب اردوی مشهد فقط به زیارت ختم نمیشه!

شهربازی پارک ملت هم رفتیم که هم تخفیف خوبی از مدیریت اونجا گرفتیم و هم وسیله های زیادی بچه ها سوار شدن...


عکس دسته جمعی قبل از حرکت به سمت شهربازی

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



در حال حرکت به سمت پارک ملت

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر


اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



در حال گشت زنی توی شهربازی... ببینیم چه وسیله هایی داره!

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



تا اومدیم کل وسیله ها رو ببینیم و با مدیریت اونجا واسه تخفیف چک و چونه بزنیم شب شد!

رفتیم نمازخونه همونجا... نماز رو اقامه کردیم... و پیش به سوی ...!!!

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر


اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



خلاصه بچه ها حسابی خودشونو خالی کردن!

خسته و کوفته خواستیم برگردیم زائرسرا که حدود ساعت 11 شب بود و شهر تقریبا خلوت!

چند تا مسافر توی ایستگاه اتوبوس بودن ازشون پرسیدیم که اتوبوس میاد؟  گفتن احتمال زیاد میاد... ولی نیومد!

بعد از حدود 1 ساعت معطلی ، به لطف اسنپ! تونستیم بچه ها رو برسونیم زائرسرا...

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



روز آخر هم دسته جمعی رفتیم با امام رضا (علیه السلام) وداع کردیم...

همه رو به حرم ایستادیم و مسئول اردو (آقا سید) دعا رو همراه با ترجمه خوندن...

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



به حول و قوه الهی همگی صحیح و سالم برگشتیم مسجد قبا ویلاشهر

و یه عکس دسته جمعی کنار قبور شهدا باهم انداختیم

اردوی مشهد مسجد قبا ویلاشهر



اردوی مشهد با تمام فراز و نشیب هایی که داشت ولی برای هممون خاطره خوبی شد...

جالبه بدونید تمام هزینه های اردو اعم از اتوبوس ، اسکان ، بیمه ، غذا ، شهربازی و ... مردمی بود و با توجه به کمک های خیرین ، تخفیف های ویژه ای با توجه به امتیاز کسب شده در طول برنامه های تابستان به بچه ها داده شد! که سه نفر اول رایگان شدند!

یعنی حتی 1 ریال هم از بسیج یا کانون فرهنگی استفاده نشد!

"پیشنهادم به دوستانی که کارهای فرهنگی میکنن اینه که بعد از نیت (کار برای خدا) ، به جای بودجه های دولتی بیشتر دنبال کمک های خیرین و مردمی باشید..."

یا علی

  • آسمان دیجیتالی

کتاب سربلند روایت زندگی شهید حججی


دیروز یه پیامک واسم اومد که کتاب "سربلند" مستند داستانی از کودکی تا شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی رو معرفی کرده بود...

گفتم لینک خرید کتاب رو بذارم برای دوستانی که مایلند این کتاب رو بخونند...

خودم به شخصه ارادت خاصی نسبت به این شهید دارم ، چرا که توی این وضع جامعه و توی جوونی ، حرکت بزرگی زد و چیزهایی که در موردش شنیدم واقعا میشه فهمید که شهادت لیاقت میخواد...


قسمتی از کتاب:

"برگشتم به حاج سعید گفتم:((آخه من چطور این بدن ارباٌ اربا رو شناسایی کنم؟!)) خیلی بهم ریختم. رفتم سمت آن داعشی. یک متر رفت عقب و اسلحه اش را کشید طرفم. سرش داد زدم:((شما مگه مسلمون نیستید؟)) به کاور اشاره کردم که مگر او مسلمان نبود؟ پس سرش کو؟ چرا این بلا را سرش آوردید؟ حاج سعید تند تند حرفهایم را ترجمه می کرد. آن داعشی خودش را تبرئه کرد که این کار ما نبوده و باید از کسانی که او را برده اند((القائم)). بپرسید، فهمیدم می خواهد خودش را از این مخمصه نجات دهد. دوباره فریاد زدم  که کجای اسلام می گویداسیرتان را این طور شکنجه کنید؟ نماینده داعش گفت:((تقصیر خودش بوده!، پرسیدم به چه جرمی؟ بریده بریده جواب می داد و حاج سعید ترجمه می کرد: ((از بس حرصمون رو در آورد،نه اطلاعاتی به ما دادف نه اظهار پشیمونی کرد، نه التماس کرد! تقصیر خودش بود.......!))"


خرید کتاب از سایت rabi.ir
خرید کتاب از سایت من و کتاب


وصیت نامه شهید محسن حججی


  • آسمان دیجیتالی