آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

پایان خدمت سربازی!

شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۲۱ ب.ظ

پایان خدمت سربازی


سلام... دوباره برگشتم...

تقریبا 20 روز قبل از اعزام به خدمت سربازی پستی نذاشته بودم (متاسفانه) و فرصت نشد به دوستانی که به وبلاگ ما سر میزدند اطلاع بدم (شرمنده).

سربازی رفتن من یجورایی شبیه سناریوی فیلم های سینماییه!

چون اولویت اول من گرفتن معافیت خدمت از طریق ثبت اختراع بود؛ قرار بود من و داداشم دستگاهی رو اختراع کنیم که کلا نسخه خدمت رو این شکلی بپیچم!

اما یکم دیر جنبیدیم و دیدم چون فرصت نیست، گفتم در حین خدمت روی دستگاه کار میکنیم.

از طرفی اولویت دوم خودم رو سرباز معلمی مدنظر داشتم و حسابی پیگیرش بودم تا اینکه از طریق آموزش و پرورش اقدام کردم و مصاحبه هم کردیم اما... بعد از اعلام نتایج اسم ما جزء لیست نبود! و فهمیدم از بین 1300 نفر داوطلب تنها 100 نفر را پذیرش کردند که با توجه به آقایون شرایط دار کاملا بدیهی بود که ما پذیرفته نشیم!

اولویت سوم خدمت در سپاه بود. که باتوجه به کارت فعالی، کارت سبز (دوره تکمیلی) ، داشتن حکم شورای بسیج و 5 سال سابقه فعال ... گفتم دیگه ردخور نداره که واسه خدمت میرم سپاه. با یکی از دوستان رفتیم سپاه واسه پذیرش که گفتند الان داریم سربازای 19/4/95 رو اسم نویسی میکنیم و از اونجایی که تاریخ اعزام بنده 1/4/95 بود مهلت ثبت نام تمام شده بود!

با این اوصاف دیدم راهی نمونده جز آخرین گزینه!

اولویت آخر ، منتظر ماندن برای اعلام نتیجه از طرف نظام وظیفه بود که ببینم خودشون ما رو کجا میفرستن!

بله ، این شد که یه روز خوب که همه خانواده دور هم نشسته بودیم، زنگ خونه زده شد و پستچی یه نامه به ما داد که همون چیزی بود که منتظرش بودم.

نامه رو در کنار خانواده خوندم و محل آموزش خدمت این بود: مرکز آموش 04 امام رضا(ع) - بیرجند (نیروی زمینی ارتش)

در تاریخ 1/4/95 با سری تراشیده به محل آموزش اعزام شدم...

 2 ماه آموزشی رو پشت سر گذاشتم ... (اول خدمت هم در اواسط ماه رمضان بود)

آخر آموزشی امریه ها رو دادن و مشخص شد که یگان خدمتی من شده: تیپ 184 پیاده شهید فتح الهی - خرم آباد

از اونجایی که قبل خدمت با خدا قرار گذاشته بودم که هرجایی که خودش صلاح میدونه منو بفرسته، بحمدالله جای ناراحتی و نگرانی وجود نداشت.

اوایل خدمت در یگان (1 ماه گذشته بود) دستگاهی که قرار بود اختراع کنیم آماده شد. متن طرح به همراه عکس را به شعبه کانون تفکر تحویل دادم.

اما هرچی پیگیری کردم هیچ جوابی از تهران نیومد! حتی الان هم که خدمتم تموم شده!

خلاصه از بین 4 تا اولیتی که داشتم اولیت آخر قسمتم شد که در واقع اون هم مجبور بودم قبول کنم!

یکی از دوستان حدیث قشنگی از امام علی (ع) نقل کرد: عرفتُ الله بفسخ العزائم و نقص الهمم. شناختم خدا را به فسخ اراده ها و نقص همت ها.

یه وقتایی آدم هرچی اراده میکنه به هیچکدوم نمیرسه و البته خدا اراده بهتری واست کرده.


پایان خدمت


در طول خدمت تجربه های زیادی رو میشه کسب کرد که البته باید با دید قشنگ به خدمت نگاه کنی تا واست بخوبی بگذره...

از برخی خوبی های خدمت میشه به برخی از اینها اشاره کرد: قدرشناسی (پدر و مادر ، خونه ، راحتی ، امکانات و ...) - بالا رفتن صبر و تحمل - کنترل خشم - کمتر در معرض گناه قرار گرفتن - همکاری و سازگاری با دوستان جدید - کنار آمادن با برخی مشکلات - تحمل برخی سختی ها (نگهبانی ها ، بی خوابی ها ، در سرما ایستادن ها ، شستشو و نظافت ظروف و لباس و ...) - زیرپا گذاشتن غرور - کسب فرصت بسیار در هنگام نگهبانی (برای خلوت کردن، مناجات با خدا، مطالعه و ...) - و کسب تجربه های بسیار زیاد دیگه که اگر با دید قشنگ به همه اونها نگاه کنی و ازشون درست استفاده کنی میتونه به آدم شدن و تزکیه نفس کمک کنه.


خدمت من هم با تمام فراز و نشیب هایی که داشت به خوبی تمام شد.

ان شاء الله که کوله بار تجربه رو بتونیم تا آخر با خودمون حمل کنیم.


نظرات (۱۲)

ادرس 184 رو مینویسی؟
پاسخ:
سلام داداش
تیپ 184 میشه رو به روی فرودگاه خرم آباد... که توی جاده خرم آباد-اندیمشک هست.
از تاکسی ها هم بپرسی بهت میگن...
خدمت خوبی داشته باشی عزیز :)
سلام
میشه در مورد این تیپ بیشتر توضیح بدی
من تازه اموزشی تموم کردم و یکان افتادم تیپ ۱۸۴ و رسته مخابرات و جنگال
و اینک ایا با رسته تقسیم می کنند؟کلا این تیپ چطوره؟
پاسخ:
سلام حسین جان
تیپ 184 جای خوبیه برای خدمت سربازی ، البته بستگی به گردان یا گروهانی هست که تقسیم میشی اونجا.
من توی رکن یک تیپ کار میکردم و تقسیم بندی سربازا (نه درجه دارا) با ما بود و بر اساس رسته تقسیم بندی نمیکردیم ، بر اساس تعداد سربازایی که هر یگان نیاز داره تقسیم میشه.
شما که درجه دار هستی تقسیم بندیتون با آجودانی هست. نمیدونم شاید اونا رسته رو لحاظ کنند... که شما با توجه به رسته تون ممکنه توی یگانی بیوفتی که من افتادم ... یعنی گروهان مستقل فاوا.
ممکنه موقع تقسیم بندی بگن کیا داوطلبن که برن منطقه... از این جمله نیاز نیست بترسین ، چون الان منطقه حسابی بهش رسیدن و جای بدی نیست. مرخصی هاش بیشتره و سختگیری هاش کمتر.
ولی از نظر آب و هوایی خرم آباد خیلی بهتره... فقط زمستونش یکم سرماش اذیت میکنه که اونم لذت خاص خودشو داره :)
فقط داداش سعی کن توی گردان های پیاده نندازنت!  بخصوص گردان پدافند هوایی!!
اینو هم بگم که همه گردان ها و گروهان ها سختی خودش رو داره فقط یکم درجش کم و زیاده میشه...
خلاصه باید با دید قشنگ به خدمت نگاه کنی و جمله امام سجاد(ع) هم یادت باشه: خوشنودی به قضای ناخوشایند الهی ، از بالاترین پایه های ایمان و یقین است.
توی خدمت بعضی سربازایی که پایه بالا هستن ممکنه زور بگن ، عقده ای بازی دربیارن ، سعی کن زیاد باهاشون کل کل نکنی و اگه واقعا دیدی داره ظلم میشه ، با فرماندت حل و فصلش کن.
داداش حسین ، خدمت بهترین جا واسه خودسازیه... که توی همین پست توضیحاتی در موردش دادم ، سعی کن از خدمت نهایت بهره رو ببری...
خدمت رو برای خودت زیبا کن و سخت نگیر...
ان شاء الله بهترین جایی که به صلاحت هست تقسیمت کنن.
واست آرزوی موفقیت دارم.
یا علی
  • اسماعیل استکی
  • سلام داداش 
    من با درجه ستوان سومی افتادم تیپ 184 خرم آباد
    کدوم قسمتش منو میفرستن رسته م زرهی هست؟
    برای جا بجایی باید چیکار کنم ؟ یه نفرو پیدا کردم ک باهاش جا جا بشن
    درجه و پایه خدمتی دوتامون هم مثله همه اگه میشه یکم راهنمایی کن
    پاسخ:
    سلام اسماعیل جان
    موقع تقسیم هواست باشه توی گردان های پیاده نندازنت!
    گردان های 111 ، پدافند هوایی و ... جای جالبی نیست...
    ولی جاهایی مثله عقیدتی سیاسی (اگه با روحیه و اعتقادات دینیت سازگاری داره) یا حفاظت اطلاعات ، بهداری ، بازرسی ، فاوا ، اینجور جاها نسبت به بقیه بهتره.
    واسه جا به جایی برو آجودانی بپرس راهنماییت میکنه...
    خدمت خوبی داشته باشی داداش
    یادش بخیر من اموزشی برجند بودم بعدش دوره کد پیاده رفتم مشهد موقع امریه ها من از نظر اموش نظامی و تیر اندازی نفر اول گردان شدم خیلی امیدوار بودم شهر خودمون بیافتم ولی قسمت ما شد خرم اباد لشگر 84 و منم راضی ب قسمت من چهار روز دیر رفتم غیبت کردم که شانس اوردم چون اگر به موقع میرفتم گردان 111 رو به طلایه منتقل کرده بودن برای مرز بانی و هرچی سرباز که اومده بود خرم اباد گردان 111 برده بود مرز من چون دیر رفته بودم توی جایگزینی دو نفر بودیم که از خواست خدا یه سرباز از قرارگاه عملیاتی لشگر داشت انتقالی میگرفتم اومد برای جایگزینی خودش یه سرباز ببره دفتر امیر فرماندهی لشگر برای راننده و اجودان که شانس من گواهینامه و مدرک فوق دیپلم داشتم افتادم دفتر امیر و خدمت یگان من خیلی خوب شد نه اسلحه نه ورزش نه میدون تیر نه نگهبانی خلاصه بقول سربازا خدمت ما شد کویت یادش بخیر هنوزم دلم واسه خرم اباد و پارک کیو و قلعه تنگ میشه
    پاسخ:
    آخ آخ آخ ... گفتی
    واقعا یادش بخیر... خدمت سربازی هرجا آدم بیوفته واسش خاطرات تلخ و شیرین زیادی داره... که گاهی وقتا مرورشون لذت بخشه...
    در کل خدمت به نظرم تجربه خوبیه که هر پسری باید حداقل چند ماه اون رو تجربه کنه...
    سلام داداش 
    من آموزشی ۰۱ تهران بودم الان تو تقسیمات افتادم ۱۸۴ خرم آباد..رسته زده پیراپزشکی 
    ستوان دومی بهم دادن می خوام بدون کدوم قسمت می افتم ممکنه بی افتم مرز؟ 

    پاسخ:
    سلام بر سرباز وطنم
    احتمالا می افتی قسمت بهداری... جای خوبیه...
    و اینکه مرز بری یا نه ، بستگی داره به تعداد نیرویی که مرز نیاز داره.
    مرز جای خیلی بدی نیست... اسمش بد در رفته!
    الان کولر ، امکانات و همه چی داره و میگن اونجا سخت گیری خیلی کمتره ...

    چندتا نکته که گفتنش خالی از لطف نیست:
    1) آدم هر جای ایران بیوفته آخرش برمیگرده به تحمل خودش... چون همه جا آدم های نخاله پیدا میشه که اصطلاحا (تو مخی) واست برن و اعصابت رو بریزن بهم...
    2) به خدا توکل کن و ازش بخواه هرجا که به خیر و مصلحتت هست بیوفتی...
    3) و لحظه لحظه های خدمت رو با یاد خدا بگذرون تا آرامش داشته باشی
    4) توی غربت و تنهایی ، فقط اونه که کنارته...
    5) شما بحمدالله تحصیل کرده هستی و احتمالا اهل کتابی... خدمت فرصت بسیار خوبیه واسه کتاب خوندن...
    6) همچنین فرصت بسیار خوبیه واسه خودسازی که توی همین پست دربارش توضیح دادم.
    7) و اینکه سالیان سال میگذره و سربازان زیادی اومدن و رفتن... فقط این مختص شما نیست!

    برات آرزوی سعه صدر دارم
    سلام من درجم سرجوخه هست افتاد تیپ۱۸۴خرم آباد باید چیکار کنم یه خوب تو پادگان بندازنم یا بفرستن سر مرز ؟
    پاسخ:
    سلام داداش گلم
    اگه با آب و هوای خوزستان مشکلی نداری برو مرز از هیچی هم نترس، خیلی از بچه هایی که رفتن مرز میگفتن اونجا جاشون بهتره و تومخیش کمتره...
    وگرنه توی تیپ این جاها خوبه اگه بری:
    بازرسی - حفاظت - عقیدتی - بهداری
    و سعی کن اینجاها نندازنت:
    پدافند - پاسدارخانه
    بقیه جاها هم نسبتا خوبه
    اینم بگم که هیچ جای خدمت راحتی محض نیست! و همه جاش سختی داره ولی کم و زیاده...
    و این خودمونیم که خدمت رو سخت میگیریم...
    واست آرزوی شکیبایی دارم...
    سلام میخواستم بپرس که آیا در تیپ ۱۸۴ خرم آباد دامداری هم وجود داره که سرباز قبول کنن 
    پاسخ:
    سلام بزرگوار
    نه ، متاسفانه نداره...
    سلام من لیسانس حقوق دارم توی تقسیم زده رسته حقوقی.ایا امکانش هست که خرم آباد بیافتم و دیگه مرز نرم .ویا اینکه باتوجه به رسته و رشته چقدر امکانش هست که توی بخش حقوقی بیافتم.اموزشی ۰۱ بودم حوزه تقسیمم تهران بوده الان افتام تیپ ۱۸۴
    پاسخ:
    سلام
    اگه تیپ خرم آباد نیرو بخواد میتونی همونجا بمونی...
    با واحد قضایی صحبت کن ببین شاید نیرو بخوان و همونجا نگرت دارن...
    واحد قضایی => طبقه آخر ساختمان آجودانی

    یا علی
    سلام
    ببخشید من توپست قبلیم شماره تلفن پایگاه ۱۸۴را خواسته بودم
    اشتباهی خصوصی فرستادم
    ممنون میشم جواب بدید.
    وساعت تماس خونواده هارابگید.
    پاسخ:
    سلام به سرباز عزیز
    همونطور که میدونی، داشتن گوشی توی پادگان خلاف قانونه ولی این قانون بیشتر برای گوشی های هوشمنده...
    پس یه گوشی ساده با خودت بیار... ولی همون گوشی ساده هم نباید نمایان کنی! (یجورایی زیرسیبیلی ردت میکنن)
    همچنین توی پادگان تلفن عمومی داره که میتونی کارت تلفن بگیری و به خونواده زنگ بزنی...
    وقتی تقسمیتون کردن و یگانت مشخص شد، میتونی تلفن یگانت رو بگیری و به خونواده بدی.
    ولی معمولا اکثر سربازا گوشی با خودشون میارن  :)
    خدمتت بخیر
  • محمد علی
  • سلام من ۶روز دیگ میخوام برم تیپ۱۸۴تازه اموزشیم تموم شده کدوم یگان یا قسمتش سعی کنم نیوفتم و کجاش خوبه که بیوفتم

    پاسخ:
    سلام داداش
    4 تا پیام برو بالا ، پیامی که برای مهدی نوشتم رو بخون عزیزم...
    یاد خدا رو یادت نره رفیق

    سلام وقت بخیر من شماره پادگان فتح اللهی روپیدانمیکنم لطف میکنیدشماره رو بدیدبهم

    پاسخ:
    سلام
    شمارشو ندارم بزرگوار
    118 شاید داشته باشه...

    سلام داداش اول مرسی بخاطر  راهنمایی هات

    سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید

    من ۱۴۰۰/۴/۰۷باید حضور بزنم پادگان درجه ام سرگروهبانم لیسانس فنی مهندسی

    منطقه ای مرزی کسری چطوری هست فرقی می‌کنه حقوقش چطوره؟

    اگه نخواستم برم مرز چی بگم هم میتونم عقیدتی برم هم ورد و اکسل پاورپوینت بلدم

    هم دوسالی شاگرد مکانیک بودم

    ببخشید اگه کمی سوالم طولانی شدش🌹🌹

    پاسخ:
    سلام و درود آقا مهدی عزیز
    اول از همه بهت تبریک میگم که توفیق حضور در این مسیر قشنگ رو پیدا کردی...
    دوم اینکه ببخشید که پیام شما رو الان دیدم و نمیدونم دیگه الان جواب سوالا به کارتون میاد یا نه اما ما انجام تکلیف میکنیم...
    تا اونجایی که یادم هست ، به کسانی که میرفتن مرز ، 2 ماه کسری بهشون تعلق میگرفت.
    ضمنا خود خرم آباد هم که بودم ، چون غیر بومی بودم ، ۲ ماه کسری به خودم خورد.
    حالا کسی که میره مرز ، احتمالا ۴ ماه کسری بهش بخوره (غیر بومی و سختی منطقه که البته خیلی هم سخت نیست)
    خودم زمانی که سرهنگ رکن یک اومد سرباز بگیره ، گفتم بلدم با ورد کار کنم و جذب همونجا شدم.
    اگه قسمت های مختلف اداری نیاز به سرباز داشته باشن و بخصوص کار با کامپیوتر ، میتونی توانایی هات بگی (باید یه سرکشی کنی همه قسمتا)
    بازم برمیگرده به روحیات خودت که با مناطق گرم سازگار باشی یا نه...
    اگه نخوای بری مرز بهتره آمار بگیری ببینی چه یگانی سرباز کامیپوتری میخواد بری به رپیس رکن یک بگی (یا کسی که بتونه جابجایی کنه)
    اینم بگم که هرجایی بیوفتی سختی ها و خوشی های خودش رو داره... بستگی به دید خودت داره... فقط سعی کن به اتفاقات اونجا به دید کسب تجربه نگاه کنی و بدونی که اینها همه جزیی از تقدیر تو و برای رشد تو هستن.
    هرکی واست تو مخی میره بدون داری واسه صبر امتحان میشی و رشد میکنی و اون شخص رو به دید یه معلم در امتحانات زندگیت نگاه کن رفیق.
    آخر خدمت با کوله باری از درس و تجربه میری واسه ادامه زندگیت...
    با آرزوی اتفاقات قشنگ برای شما و همه سربازان عزیز
    یا علی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی