آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۳۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

سطح آب منطقه‌ی «بین النهرین» عراق به پایین‌ترین سطح خود از دهه‌ی 90 میلادی رسیده است؛ زمانی که در آن صدام حسین برای کشتن افرادی که در این منطقه زندگی می‌کردند، اقدام به خشک کردن رودهای این ناحیه کرده بود.
دلیل اصلی بی آب شدن دشت‌های بین النهرین، خشک شدن رود «فرات»، یکی از دو رود این منطقه است.
پایین آمدن سطح آب این مناطق به بحرانی برای عراق تبدیل شده است. «حسن جنابی»، مدیر بخش آب رسانی عراق می‌گوید: "موضوع به‌شدت ناراحت کننده است. کاملا ناگهانی به این موضوع برخورد کردیم. چون تمام تمرکزمان روی مبارزه با تروریسم بود، نتوانسته بودیم به این پدیده توجه کنیم."
هفته‌ی گذشته، سطح آب شهر «الچبیش» به نصف میزان مورد نیاز شهر رسیده بود. دلیل اصلی این موضوع، کم بودن مقدار آبی است که از فرات وارد این مناطق می‌شود. مسئولین عراق گفته‌اند که میزان آب فرات، یک دهم مقداری است که برای آب رسانی نیاز به آن است.



ماه گذشته، مجلس عراق تقصیر را به گردن کشور ترکیه انداخت. بر اساس گفته‌ی آن‌ها، سدی که بالای رود فرات قرار داده شده است، مقدار آبی که در آن جریان دارد را کم کرده است. عراق می‌گوید که طبق قراردادی که با ترکیه بسته است، این کشور باید ثانیه‌ای 500 متر مکعب آب را وارد فرات کند.
عراق هم‌چنین گروه تروریستی داعش را هم مسئول این بی آبی می‌داند. این گروه تروریستی چند ماه پیش سد «الرمادی» را گرفت و آبی که وارد مناطقی که توسط دولت عراق کنترل می‌شدند را قطع کرد. گروه داعش هم‌چنین به دنبال گرفتن سد «حدیثه» است تا بتواند کنترل فرات را بر عهده بگیرد.
صدام در دهه‌ی 90 میلادی تاسیسات بسیاری ساخت تا آب رودهای «فرات» و «دجله» را از دشت‌های اطراف‌اش منحرف کند. پس از سقوط صدام، مسئولان عراق ده سالی را صرف بازگرداندن این رودها به حالت اصلی‌شان کردند.
با این حال، این اقدامات فعلا نتیجه نداده‌اند و بیش از نیمی از مناطق بین النهرین در حال حاضر خشک شده‌اند.
  • آسمان دیجیتالی
همین چند ماه پیش بود که منبعی از تحقیقات اپل برای قرار دادن حسگر اثر انگشت روی صفحه‌ی نمایش خبر داد؛ حسگری که بین لایه‌ی صفحه‌ی نمایش و لایه‌ی صفحه‌ی لمسی قرار می‌گرفت.
این‌طور که به نظر می‌رسد، شرکت دیگری زودتر از اپل توانسته است چنین صفحه‌ای را بسازد. شرکت Sonovation که در زمینه‌ی ساخت زیست‌سنج‌های فراصوت فعالیت می‌کند، امروز ادعا کرد که با موفقیت نحوه‌ی قرار دادن حسگرهای اثر انگشت روی صفحه‌ی نمایش Gorilla Glass را پیدا کرده است.
بر اساس گفته‌های کارل واینتز (Karl Weintz)، مدیر عامل شرکت Sonovation، این تکنولوژی به شرکت‌های سازنده‌های گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا هزینه‌های قرار دادن سنسورهای اثر انگشت روی گوشی‌های موبایل‌شان را کمتر کنند. در کمترین حالت، نیاز به یک کلید فیزیکی می‌تواند به‌طور کلی از بین رود.



یکی دیگر از مزیت‌های ادغام حسگرهای اثرانگشت با صفحه‌های Gorilla Glass، از بین رفتن فضایی است که این حسگرها در گوشی اشغال می‌کنند. حسگر شرکت Sonovation در صفحه‌ی نمایش ادغام می‌شود و می‌تواند برای دستگاه‌های کوچک‌تر هم مناسب باشد.
نکته‌ی جالب درباره‌ی حسگر Sonovation این است که طبق ادعای این شرکت، آن‌ها هم‌چنین با انگشت‌های کثیف، مرطوب یا چرب هم مشکلی ندارند. 
در حال حاضر، حسگری که این شرکت ساخته است فقط روی Gorilla Glass کار می‌کند.
  • آسمان دیجیتالی
پیکسار امسال هم با انیمیشن دیگری به نام Inside Out که حدودا یک ماه پیش در ایالات متحده اکران شد، گل کاشته است و البته تا چهار ماه دیگر طرف‌داران پیسکار چشم انتظار انیمیشن تازه‌ای از این شرکت به نام «دایناسور خوب» (The Good Dinosaur) هستند. در حال حاضر تریلر رسمی این انیمیشن منتشر شده که گرافیک های کامپیوتری آن بسیاری واقعی خلق شده و شبیه‌سازی آن بی‌نظیر است. دایناسور خوب می‌تواند از نظر بصری زیباترین و واقع‌گرایانه‌ترین انیمیشن‌های پیکسار به حساب آید.



موضوع اصلی انیمیشن دایناسور خوب این است که اگر شهاب‌ سنگی که 65 میلیون سال پیش دایناسورها را از صفحه‌ی روزگار محو کرد، به زمین نمی‌خورد چه می‌شد؟ چه اتفاقی می‌افتاد اگر انسان‌ها و دایناسورها در کنار یک‌دیگر تکامل می‌یافتند. ماجرای این فیلم حول یک آپاتوزوروس به نام «آرلو» (Arlo) می‌چرخد که از خانواده‌اش جدا شده و با انسانی به نام «اسپات» (Spot) دوست می‌شود. دایناسور خوب از همان سبک و سیاق فیلم‌های پیکسار- «پسر و دایناسور خانگی‌اش»- پیروی می‌کند، با این تفاوت که این ایده در انیمشین مورد بحث وارونه شده و این بار انسان است که حیوان خانگی دایناسور می‌شود. 
استودیوی انیمیشن ‌سازی پیکسار مکان‌های واقعی را برای محیط این فیلم انتخاب کرده تا بتواند به این حد از جلوه‌های گرافیکی واقع‌گرایانه دست یابد. این فیلم سینمایی دیالوگ کمی دارد، اما جلوه‌های بصری آن باعث می‌شود کمبود دیالوگ کاملا فراموش شود. 
  • آسمان دیجیتالی

بیشتر از مال خود نسبت به عمر خود بخیل باش.

رسول الله (ص)


دست حسرت گزی ار، یک درمت فوت شود
هیچت از عمر تلف کرده، پشیمانی نیست؟!
  • آسمان دیجیتالی
اخیرا شرکت اپل نیروی جدیدی را به کار گماشته که به شایعات مربوط به تلاش‌های اپل برای ساختن خودروی برقی خود قوت داده است. 
به نظر می‌رسد این شرکت بزرگ، «داگ بتس» (Doug Betts)، یکی از کارکشتگان صنعت خودروسازی را استخدام کرده است. این‌طور که پروفایل داگ بتس در LinkedIn نشان می‌دهد، او از سال 2007 میلادی تا اواخر سال 2014 میلادی به عنوان مدیر واحد عملیات و کیفیت در شرکت خودروسازی «فیات کرایسلر» فعالیت داشته است.



بتس از سال 1997 میلادی به طور حرفه‌ای در صنعت تولید خودرو فعالیت داشته و طی این مدت در شرکت خودروسازی نیسان سمت نایب رییس ارشد و در شرکت خودروسازی تویوتا سمت مدیر کل را بر عهده داشته است. 
با توجه به این که حرفه‌ی فعلی بتس در صفحه‌ی LinkedIn «واحد عملیات – شرکت اپل» درج شده، تنها یک دلیل برای استخدام او در اپل به ذهن می‌رسد و آن خودروی اپل است.
پنج ماه پیش گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از این که چند صد نفر در یکی از آزمایشگاه‌ها در کوپرتینو روی پروژه‌ی خودرویی برقی با نام تجاری اپل کار می‌کنند.
از آن زمان گزارشات بیشتری در این باره منتشر شده است؛ به عنوان مثال، اپل مدیر واحد تحقیق و توسعه‌‌ در شعبه‌ی آمریکای شمالی شرکت مرسدس بنز را استخدام کرد. چند ماه پیش هم شرکت A123 که در زمینه‌ی تولید باتری تخصص دارد، از اپل به دلیل استخدام غیرقانونی نیروهای این شرکت (A123) شکایت کرده بود. 
مجموعه‌ی این گزارشات و اطلاعات دست به دست هم داده تا گمانه‌زنی‌ها از پروژه‌ی بعدی اپل قوت بگیرد.
اکنون هم با پیوستن داگ بتس به تیم اپل، این احتمال که اپل دنبال ساخت خودروی الکتریکی است، بیشتر می‌شود.
  • آسمان دیجیتالی
یکی از ویژگی‌های جذاب گوشی‌های سامسونگ گلکسی S6 و S6 اج این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با روش‌های متفاوت و با لمس لبه‌ها با دستگاه خود ارتباط برقرار کنند. این ویژگی منوهای جدیدی باز می‌کند، امکان کنترل‌های جدیدی را فراهم می‌کند و اطلاعات را به روش‌های متفاوتی نمایش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که سامسونگ به دنبال روش‌های جدیدی برای لمس گوشی‌ها است.



براساس اسناد پتنتی که اخیرا کشف شده، به نظر می‌رسد سامسونگ ایده‌ی جایگذاری کنترل‌های لمسی در پشت دستگاه را در سر می‌پروراند. البته این ایده‌ی جدیدی نیست، زیرا سونی هم چنین ابتکاری را در کنسول PS Vita اجرا کرده بود. در پشت این دستگاه کنترل های لمسی تعبیه شده بود که بازی‌کنندگان به کمک آنها می‌توانستند به راحتی وظایف و دستورات مختلفی را اجرا کنند، بدون این که مجبور باشند کار اضافه‌ای انجام دهند.



به کارگیری ایده‌ی مشابهی در گوشی‌ها این امکان را به سامسونگ می‌دهد که گوشی‌ها یا تبلت‌های بزرگ‌تری بسازد؛ قسمتی پشتی این دستگاه‌ها هم به کاربران امکان دسترسی به ویژگی‌هایی را می‌دهد که در حالت عادی برای اجرای آنها به هر دو دست نیاز است. به عنوان مثال، یکی از انتقادهایی که به فبلت‌ها وارد می‌شود نیاز مداوم به کشیدن انگشت شست در صفحه‌نمایش یا استفاده از دو دست برای ارتباط با رابط کاربری است.
با انتقال بعضی از این کنترل‌ها به قسمت پشتی گوشی، کاربران دیگر هنگام استفاده‌ی یک دستی از دستگاه‌های بزرگ‌تر مشکلی نخواهند داشت. البته این ایده فعلا فقط در حد پتنت است و لزوما تمام ایده‌های ترسیم شده در پتنت‌ها نمی‌شوند؛ اما در مقایسه با دیگر پتنت‌ها، در این پتنت واقعا ایده‌ی جالبی معرفی شده و اگر اعمال شود مشکل مهمی را رفع می‌کند.
  • آسمان دیجیتالی
محققان دستگاه جدیدی ساخته اند که می‌تواند وارد بدن شود و داروهای لازم را مستقیما به مغز برساند. این دستگاه که با همکاری محققان دو دانشگاه واشنگتن و سن لوییس ساخته شده، به اندازه‌ی تار یک موی انسان است و توسط سامانه‌ای بی‌سیم کنترل می‌شود.
محققان قبل از ساخت این دستگاه موفق شده بودند چراغ‌های LED کوچکی را وارد بدن و از راه دور کنترل کنند. با این حال دستگاه جدید آن‌ها، می‌تواند مواد دارویی را مستقیما به سمت مغز حمل کند. محققان فعلا توانسته‌اند با موفقیت این دستگاه را روی موش آزمایش کنند.



آن‌ها دارویی را مستقیما وارد مغز موش کردند و کنترل حرکت‌های او را به دست گرفتند. در تحقیقات پیشین، محققان باید از لوله‌هایی برای حمل دارو به بدن استفاده می‌کردند، اما این دستگاه جدید به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه موش به چیزی اتصال داشته باشد، از راه دور داروهای داخل بدن موش را کنترل کنند.
دستگاهی که محققان ساخته‌اند با استفاده از نور کار می‌کند. «جردن مک‌کال»، یکی از افراد آزمایشگاهی که بر روی این پروژه کار می‌کند می‌گوید: "ما از سیستم فروسرخ برای کنترل دستگاه‌مان در بدن استفاده می‌کنیم. درست مثل ریموت کنترل یک تلویزیون. اگر بخواهیم رفتار حیوان را با استفاده از دارو کنترل کنیم، ریموت را به سمت او می‌گیریم و کلیدش را فشار می‌دهیم."
این دستگاه در حال حاضر فقط محدود به استفاده‌ی حیوانات آزمایشگاهی است. با این حال در آینده می‌توان از این دستگاه برای هدف گرفتن قسمت‌های مختلف مغز انسان و درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی استفاده کرد.
  • آسمان دیجیتالی

شاید دوچرخه‌های «سگ‌وی» (Segway) در نظر بسیاری ظاهری جذاب نداشته باشند، اما از همان زمان معرفی (سال 2001) جلوتر از زمان خود شناخته می‌شدند. 

از همان زمان، سیستم تعادل ژیروسکوپ و درک حرکت آن توسط بسیاری از طراحان کپی و در دیگر دستگاه‌های موبایل مورد استفاده قرار گرفت. حاصل این اتفاق تولید انواع دستگاه‌ها مانند اسکیت‌بوردها و موتورسیکلت‌های تک چرخ هوشمندتر بود. اما به نظر می‌رسد به زودی شاهد حضور یک دستگاه دیگر الهام‌گرفته از سگ‌وی‌ها خواهیم بود.



«کوین هالسال» از مخترعین نیوزیلندی، ویلچر استثنایی جدیدی به نام «اوگو» (Ogo) اختراع کرده که برای اولین‌بار نیازی به دخالت دست در کنترل آن نیست و قادر است بر روی دوچرخ بایستد و افراد معلول را جابه‌جا کند. مانند یک سگ‌وی، اوگو نیز به سنسورهای مختلفی مجهز است که حرکات راننده را درک و بر اساس آن به دستگاه جهت‌دهی می‌کنند. به عنوان مثال اگر راننده به سمت جلو خم شود، سنسورها منظور فرد را درک کرده و با فرمان به موتور، دستگاه به سمت جلو حرکت می‌کند.

جالب است که اگو در واقع یک سگ‌وی است که هالسال آن را به قیمت حدود 10 هزار دلار خریده و با جداکردن بخش پایین و اصلی دستگاه، از آن برای ایجاد یک ویلچر استفاده کرده است. البته سگ‌وی‌ها برای حرکت به دخالت دست نیاز دارند، به همین دلیل هارسال ناگزیر شد سیستم کنترل جدیدی را برای ویلچرش طراحی کند.



بسیاری از معلولین توانایی استفاده مداوم از سیستم کنترل دستی ویلچر را ندارند و به همین دلیل پتانسیل بالایی برای ویلچر اوگو در بازار وجود دارد. اوگو هنوز در مرحله پروتوتایپ است و به مرحله تولید نرسیده است، اما خالق آن اعتقاد دارد که می‌تواند طی مدت کوتاهی نمونه تجاری آن را تولید و روانه بازار کند.

منبع

  • آسمان دیجیتالی

هرکس به آنچه می داند عمل کند، آنچه را نمی داند خدا به او می آموزد.

رسول الله (ص)


بار درخت علم ندانم مگر عمل
با علم اگر عمل نکنی شاخ بی بری
  • آسمان دیجیتالی
جاده‌های پر چال و چوله و ناهموار برای همه‌ی افراد حاضر در خودرو آزاردهنده هستند، به ویژه برای راننده که همیشه سعی می‌کند حتی الامکان از قسمت‌های ناصاف جاده دوری کند. آسفالت‌ها در هر صورت با گذر زمان و قرار گرفتن در معرض گرما و سرما، منبسط و منقبض می‌شوند و به تدریج ترک برمی‌دارند؛ اما ممکن است زمانی برسد که دیگر مجبور نباشیم آسفالت‌های پر چال و چوله را تحمل کنیم. 



شرکت ساخت و ساز «ولکروسلز» (VolkerWessels) برنامه‌هایش را برای جاده‌هایی از جنس پلاستیک بازیافت شده آشکارکرده‌ است که نه تنها پایدار هستند، بلکه بسیار سودمندتر از آسفالت‌ها هستند. علاوه‌ براین، با این کار نه تنها مواد پلاستیکی به هدر نمی‌روند و دوباره از آنها استفاده می‌شود، بلکه طول عمر آنها سه برابر بیشتر است و علیرغم ظاهر ظریف‌شان در مقابل بازه‌ی دمایی بسیار سرد تا بسیار گرم (-40  تا 80 درجه‌ی سانتیگراد) مقاوم هستند. احتمال ترک برداشتن پوشش‌های پلاستیکی جاده درمقابل فشار وسایل نقلیه یا شرایط جوی بسیار کمتر است. این پوشش‌های پلاستیکی را می‌توان از قبل سرهم‌بندی کرد تا جای‌گذاری آنها در جاده سریع‌تر انجام شود و ضمنا فضای خالی در ساختار آنها امکان لوله‌کشی و سیم‌کشی شهری را فراهم می‌کند. 
این ابتکار فعلا در حد یک ایده و مفهوم است، هرچند ولکروسلز کاملا مصمم است که این پوشش‌های پلاستیکی را آزمایش کند تا ببیند که آیا در محیط و شرایط واقعی کارآمد هستند یا خیر. شهرداران شهر هلندی «روتردام» علاقه دارند که این پوشش‌های پلاستیکی جاده را امتحان کنند.
این ایده گرچه ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما اگر عملی شود برای محیط زیست بسیار مفید خواهد بود. از یک سو، آسفالت‌ها سالانه در سطح جهان موجب انتشار 1.6 میلیون تن گاز CO2 می‌شوند و ورود پوشش‌های پلاستیکی جاده به عرصه نیاز به آنها را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر پلاستیک‌ها در مقایسه با دیگر مواد، ماندگاری بسیار بیشتری در طبیعت دارند و حداقل 450 سال طول می‌کشد تا یک بطری نوشابه تجزیه شود؛ اما بازیافت و استفاده‌ی مفید از این پلاستیک‌ها نه تنها می‌تواند نیاز به تولید آسفالت را تا حدی رفع کند، بلکه مانع از آسیب این مواد به طبیعت و محیط زیست می‌شود می‌شوند.
  • آسمان دیجیتالی