آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

عطر زدن روزه دار


۱- مطابق نظر آیت الله خامنه ای

مقام معظم رهبری

استعمال عطر در حال روزه

س: استعمال عطر براى روزه‏ دار، در ماه رمضان چه حکمى دارد؟

ج) استعمال عطر براى روزه‏ دار مستحب است؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است. استفتائات جدید مقام معظم رهبری.


۲-مطابق نظر آیت الله سیستانی

مطابق نظر آیت الله سیستانی

پرسش: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد . سایت آیت الله سیستانی.

 آنچه براى روزه‏ دار مکروه است

١٦٥٧ چند چیز براى روزه‏ دار مکروه است و از آن جمله است: دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتى که مزه یا بوى آن به حلق برسد، انجام دادن هر کارى که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف مى‏شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق مى‏رسد و اگر بداند به حلق مى رسد جایز نیست، بو کردن گیاه هاى معطر، نشستن زن در آب، استعمال شیاف، تر کردن لباسى که در بدن است، کشیدن دندان و هر کارى که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منى زن خود را ببوسد یا کارى کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منى باشد، در صورتى که منى بیرون‏آید، روزه او باطل است. رساله توضیح المسایل امام خمینی.

منبع

  • آسمان دیجیتالی

مبطلات روزه

چیزهایى که روزه را باطل مى‌‌کند

نُه چیز روزه را باطل مى‌‌کند:

1) خوردن و آشامیدن

2: آمیزش جنسى

3آن‌که کارى کند که منى از او بیرون آید.(استمنا)

4دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه (علیهم السلام)

5) رسانیدن غبار غلیظ به حلق

6) فرو بردن تمام سر در آب

7) با حال جنابت یا حیض یا نفاس به اذان صبح رسیدن

8) اماله (تنقیه) با چیزهاى روان

9) عمداً قى کردن.


برای توضیحات بیشتر در مورد هرکدام از موارد بالا ، ادامه مطلب را بخوانید...

  • آسمان دیجیتالی

مسواک زدن روزه دار

حکم مسواک زدن در ماه رمضان چیست؟

بعضی از افراد، فرصت مسواک زدن قبل از اذان صبح را نداشته باشیم بنابراین مجبورند بعد از اذان دندان های خود را بشورد، در اینجا ممکن است برای بعضی ها این سوال پیش بیاید که مسواک زدن در این هنگام چه حکمی دارد؟ آیا روزه با این کار باطل می شود یا خیر؟

استفتائات و نظرات مراجع تقلید راجع به مسواک زدن در ماه رمضان:

آیت الله خامنه ای
سوال:آیا مسواک کردن با خمیر دندان، در حال روزه اشکال دارد؟ 
جواب: اشکال ندارد؛ ولی باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود. 

آیت الله بهجت
سوال:آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه، اشکال دارد؟
جواب: اگر چیزی به حلق نرسد، اشکال ندارد. 

آیت الله تبریزی
سئوال:اگـر روزه دار یـقین کند که خمیر مسواک به حلق نمی رسد، آیا می تواند همراه مسواک از خمیر استفاده نماید؟
جواب: بسمه تعالی مانعی ندارد، واللّه العالم . 

آیت لله مکارم شیرازی
سؤال:آیا در هنگام روزه می توان داندانها را مسواک کرد؟ اگر مسواکِ مرطوب شده، در اثر تماس با آب دهان مجدّداً برای تمیز کردن دندانها به کار رود، چه حکمی دارد؟ 

جواب: مسواک کردن در حال روزه، مانعی ندارد. ولی اگر رطوبت پیدا کند و مسواک را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلک نگردد، جایز نیست، و در صورتی که با خمیر دندان مسواک کند، باید دهان را بعد از آن کاملا بشوید.


برخی از فقها می گویند: اگر آب شستشوی دهان بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بی ‏اختیار به حلق می ‏رسد، روزه‏اش باطل است. و مضمضه زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.

بنابراین بعد از اینکه دهان خود را شستید، قبل از اینکه آب دهان را قورت بدید، سه مرتبه آب دهان خود را بیرون بریزید.

  • آسمان دیجیتالی

حمام رفتن روزه دار

آیا حمام رفتن روزه دار اشکال دارد؟

حمام کردن به خودی خود اشکال ندارد. بخار آب و یا بخار حمام و یا بخار سونا و جکوزی در استخر اگر استنشاق شود باطل کننده روزه نیست به شرطی که بخار غلیظ به آب در فضای دهان تبدیل نشود. بر همین اساس خوردن این رطوبت سبب باطل شدن روزه می گردد.

زیر دوش حمام رفتن هم اشکال ندارد، آنچه اشکال دارد اینست که روزه دار یکباره سر را زیر آب فرو ببرد، در این صورت روزه او باطل می شود.

چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله این است:  انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن با آب داغ باعث ضعف بدن شود.

منبع

  • آسمان دیجیتالی

حکم استفاده از پیام رسان خارجی

از همه دوستان خواهشمندم ، عکس بالا را به عنوان عکس پروفایل تمام نرم افزارهایی که مشابه ایرانی دارند (مثل تلگرام و واتساپ و...) بذارن و بیاییم تا با حمایت از نرم افزارهای داخلی، کمکی به دانش آموختگان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ایرانی کنیم...
با سپاس از همه عزیزان

  • آسمان دیجیتالی

عقیله العرب - عقیله بنی هاشم

حضرت زینب(سلام الله علیها) ملقب به، عقیله بنی هاشم و عقیله الطالبین بود. عقیله، زن کریمه را می گویند که در بین فامیل بسیار عزیز و در خاندان خود ارجمند باشد.

همچنین در فرهنگ عربی عقیله به زن خردمندی می گویند که مسائل را با صبر و خرد بالا حل و فصل کند و در کارش دوراندیشی و آینده نگری داشته باشد. خلاصه ریشه کلمه عقیله از عقل (خرد) است.

آنچه در کتب روایی و حدیثی مستند و قوی وجود دارد جاکی ا این است که حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بانوی علم و فضل است. او علم خود را از جد بزرگوارش، پدر ارجمند و مادر گرامی و برادران عزیزش دارد. کسانی که متصل به وحی‎اند. نوشته‌اند حضرت زینب (سلام الله علیها) درس تفسیر برای بانوان داشت.

دختر امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارای علم وافر خدادادی بود. ابن عباس از وی با این عبارت نقل می‌کند و می‎گوید: «بانوی خردمند ما زینب (سلام الله علیها) و همین بس که در بنی‎هاشم به «عقیله» یعنی بانوی خردمند معروف بود و آن هنگام که حضرت زینب (سلام الله علیها) در اسارت وارد کوفه شد. او بانوانی را که برای تماشا آمده‎اند، می‌شناسد. در و دیوار آن او را به یاد ایامی انداخت که بانوان همین شهر، صف اندر صف منتظر لقایش می‌نشستند تا در درس تفسیرش شرکت کنند و اکنون شهر به شهر می‌گردد.

از سخنان حضرت زینب (سلام الله علیها) در طول مسافرت کربلا، کوفه و شام و خطبه‌ها و سخنرانی‎هایی آینده نگرانه و خردمندانه که در فرصت‌های مختلف در برابر ستمکاران و طاغوتیان آن زمان و مردم دیگر ایراد فرمود، به خوبی معلوم می‌شود که مراتب علم و دانش و کمال آن بانوی بزرگوار از راه تحصیل و تعلیم اکتسابی نبوده و بهره‌ای الهی و جنبه خارق‎العاده داشته است.

شاهد این مطلب، کلام امام سجاد (علیه السلام) است که پس از خطبه کوفه بر او فرمود: "عمه جان آرام باش و سکوت اختیار کن که تو بحمدالله دانشمندی معلم ندیده و فهمیده‌ای هستی که کسی تو را فهم نیاموخته است."

منبع

  • آسمان دیجیتالی

سیبل مسابقات تیراندازی


سلام دوستان

– این سیبل ها در مسابقه ی دارت و تیر و کمان هم قابلیت استفاده را دارند.

– چهار عدد سیبل هدف گیری با موضوعیت مرگ بر آمریکا،‌ مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس و مرگ بر آل سعود طراحی و جهت دانلود قرار گرفته شده است.

– قسمت های مختلف سیبل امتیاز گذاری شده و جمع امتیازات شلیک کنندگان(پرتاب کنندگان) در مجموع نفرات برتر را مشخص می کند.

شما هم می توانید با دانلود و چاپ در سایز های A4 یا A3 این حرکت را دنبال کنید…

یا علی.






منبع: صالحین آنلاین

  • آسمان دیجیتالی

حرام شدن الکل قبل از کشف آن!

متن شبهه یا سوال :

«دوران دبیرستان به دبیر دینی مون گفتم:
آقا چجوری ذکریای رازی٩٠٠ سال پیش الکل رو کشف کرد ، بعد اسلام١٤٠٠سال پیش الکل روحروم کرده؟»

«سر کلاس اندیشه اسلامی به استاده گفتم استاد یه سوال بپرسم…؟؟
گفت بپرس، گفتم چجوری زکریای رازی ٩٠٠سال پیش الکل رو کشف کرد بعد اسلام ١٤٠٠سال پیش الکل رو حروم کرد؟

یه نگاه کرد گفت پاشو گمشو بیرون…»


پاسخ :

همانطور که در متن شبهه آمده این متن با شیوه های مختلف بیان شده و در فضای مجازی در حال انتشار است تا از نوشیدن مسکرات (شراب و نوشیدنی های الکلی) ، که اسلام دستور صریح به حرمت آن داده قبح زدایی کند ، اما واقعا ضررهای آن امروزه بر چه کسی پوشیده است؟!!

اما در رابطه با جواب متن فوق نکاتی ذکر می شود؛

1. سوال مطرح شده در حقیقت یک شبهه است که با استفاده از داده های صحیح و غیر صحیح، نتیجه غلط و شبهه ناک خود را گرفته است !

2. در عصر پیامبر اکرم (ص) الکل به صورت خالص و به نام الکل شناخته نشده بود و کشف نشده بود (که چه خاصیت هایی دارد) نه اینکه وجود نداشت.

3. انسان از دیر باز با تهیه الکل در ضمن خمر و سایر مواد مست کننده آشنا بوده است. الکل طبیعی یا مواد قندی که کربن های خود را از دست داده باشد همیشه در طبیعت وجود داشته است و در خمر که از تخمیر مواد قندی توسط قارچ و مخمرها به وجود می آید در حدود 18 درصد موجود است.
[آب‏جو 4 الی 6 درصد، شراب 16 تا 20 درصد و عرق یا ویسکی تا 40 درصد در بردارنده ماده سکرآور الکل می‏باشند / برگرفته شده از کتاب الکل و فراورده های آن]

4. در زمانهای قبل از رازی نیز الکل وجود داشته است اما انسانها این ماده را با ترکیبات و نام مشخصی نمی شناختند. تا اینکه رازی الکل را « کشف» نمود !

5. در روایت آمده: «الخمر حرام لانه مسکر»؛ شراب حرام است و نباید مصرف شود. چون مست کننده است. با توجه «العلة‏ تعمم»‏ و همچنین «علت تامه بودن مست کننده بودن برای حرمت» ، گفته میشود ‌که کلّ مسکر حرام(هر مست کننده‌ای حرام است).

6. بنابراین در اسلام هر گونه مسکر و نوشیدنی مست کننده حرام شمرده شده است و اشاره ای خاص به الکل نگردیده است.


منبع

  • آسمان دیجیتالی

بیمه، اشخاصی  را که  متحمل  لطمه ، زیان  یا حادثه  ناخواسته ای شده اند قادر می سازد که  پیامدهای  این  وقایع  ناگوار را جبران  کنند. خسارت هایی  که به این قبیل افراد پرداخت می گردد از پول هایی  تأمین  می شود که  برای  خرید بیمه  نامه می پردازند و با پرداخت  آن در جبران  خسارت  همدیگر مشارکت  می کنند. 


به بیان دیگر همه  آن هایی که خود را بیمه  میکنند با مشارکت  در سرمایه ای که متعلق به همه  خریداران بیمه  است، در جبران خسارت  و زیان های هریک از افراد بیمه شده ،شریک  و سهیم می شوند.

بیمه  چیست؟

بیمه گران  خطرهای  احتمالی  را به خوبی می شناسند و احتمال وقوع آن ها رامی دانند بنابر این می توانند میزان  حق  بیمه ای  را که  هر شخص  باید بپردازد به نحوی  محاسبه  کنند که  مبلغ  جمع آوری  شده برای  جبران  خسارت هایی  که  پیش خواهد آمد، کافی  باشد. بدیهی  است  که  تنها تعدادی  از آنان  که  خود را بیمه  کرده اندنیاز به جبران خسارت از محل  مبلغ  جمع آوری  شده  خواهند داشت .

بر این اساس، مقدار حق  بیمه  مربوط به  هر نفر متقاضی  بیمه  با توجه  به  دو عامل مهم  محاسبه  می شود: نخست  این  که ، به  طور کلی  احتمال  بروز خسارت  در آینده چه  قدر است  و دوم ،آن  که احتمال  وقوع  حادثه برای بیمه گذار متقاضی  بیمه  بیشتر یا کمتر از میانگین احتمال  خطر مزبور باشد.

بیمه عمر، بیمه اعضاء بدن، بیمه حریق، بیمه سرقت و غیره» بیمه در ساده‌ترین تعریف؛ روشی است برای انتقال ریسک. در تعریف ماده یک قانون بیمه ایران: بیمه عبارتست از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر(بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.

بیمه دارای انواع و اقسام مختلفی است که دو گروه اصلی آن عبارت‌اند از بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی.
بیمه یکی ازشیوه‌های مدیریت ریسک می‌باشد (انتقال ریسک به فرد یا سازمان دیگر).

تاریخچه بیمه در ایران

سابقه فعالیت بیمه در کشور به صورت غیررسمی حدود یک قرن است است. اما نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه امریکایی به تاسیس نمایندگی در ایران پرداختند. نخستین قانونی که در ایران درخصوص شرکت‌های بیمه به تصویب رسید قانون مربوط به ثبت شرکت‌ها تصویب شد. 

تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در تاریخ پانزدهم آبانماه ۱۳۱۴ و همچنین تصویب قانون بیمه در هفتم اردیبهشت ۱۳۱۶ را باید نقطه آغاز تحولات بازار بیمه ایران دانست. با تصویب این قانون در حدود ۱۰ شرکت بیمه خارجی شعب و نمایندگی‌های خود در ایران را ثبت کردند. 

درسال ۱۳۲۹ خورشیدی نخستین شرکت بیمه خصوصی ایرانی با نام "بیمه شرق ” تاسیس شد. در سال 1350 خورشیدی بیمه مرکزی ایران تاسیس شد.

انواع بیمه

بیمه‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

اشخاص
اموال
مسئولیت

و برخی بیمه های خاص نیز اخیرا” در ایران بوجود امده است.

بیمه اشخاص شامل
عمر
حادثه
درمان

بیمه اموال شامل
بیمه اتومبیل( شخص ثالث ، بدنه )
آتش سوزی
بیمه های مهندسی
بیمه حمل و نقل ( صادرات ، واردات ، ترانزیت ، داخلی )

بیمه مسئولیت
بیمه های مسئولیت دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از
مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان
مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان
مسئولیت مدنی مدیران و مسئولان فنی بیمارستانها – کلینیکها و درمانگاهها
مسئولیت در مقابل همسایگان مجاور ناشی از سرایت آتش سوزی و انفجار

بیمه های خاص شامل
بیمه مرهونات بانکی (وامهای بانکی)
بیمه نامه پول در صندوق
بیمه شتر مرغ
بیمه اسب


  • آسمان دیجیتالی

از دروغ کوچک و بزرگ بپرهیز

از دروغ کوچک و بزرگ در هر جدّى و شوخی بپرهیزید، زیرا چون

کسى که دروغ کوچک گفت بر دروغ بزرگ نیز جرأت پیدا مى کند.


ولادت مرد عبادت و سجده ، الگوی مناجات با خدا ، زین العابدین ، امام سجاد(ع) را خدمت تمام شما بزرگواران تبریک عرض میکنم.
  • آسمان دیجیتالی