آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

این روز بزرگ یعنی عید مبعث یعنی به پیامبری رسیدن محمد مصطفی (ص) را به همه مسلمین تبریک میگم و دعا میکنم که همه ان شاء الله در مسیر پیامبر قدم برداریم و به سنت هایش پایبند باشیم.

دیشب یعنی جمعه ، جاتون خالی با تعدادی از دوستان بعد از نماز مغرب و عشا از مسجد قبا ویلاشهر رفتیم به سوی مزار شهید بی سر "محسن حججی"

حال و هوای خیلی خوبی داره اونجا و بحمدالله به همه دوستان چسبید...


زیارت شهید حججی


به قول سیدرضا نریمانی "متوسل به شهید شو میبینی چه خبره"


راستی اگه رفتین ، چای اونجا فراموشتون نشه! (چای اونجا واقعا خوردن داره)


زیارت شهید حججی - بچه های ویلاشهر


التماس دعا

  • آسمان دیجیتالی

 

 

اعتکاف، از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، مُعتَکِفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند. نحوه اقامت و یا خروج از مسجد احکام و شرایطی دارد که در کتاب‌های فقهی، در باب اعتکاف بیان شده است. اعتکاف زمان مخصوصی نیز ندارد، ولی در روایات بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان، به‌ویژه دهه سوم آن بیان شده است. در ایران، از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی، گرایش به اعتکاف در ماه رجب گسترش یافته و اکنون در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵) این ماه در اکثر شهرها و مساجد بزرگ این کشور مراسم برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت اعتکاف، کتاب‌هایی نیز به صورت مستقل درباره آن نوشته شده است.

 

خارج نشدن از مسجد

در مدت اعتکاف، خروج از مسجد تنها در حد پرداختن به اموری خاص جایز است. مصالح عامی همچون اقامه نماز جمعه، تشییع جنازه، اقامه شهادت و عیادت بیمار، و یا رفع نیازهای شخصی چون تهیه خوراک لازم و قضای حاجت از مصادیق این موارد شمرده شده است. در موارد مجاز نیز معتکف نباید در جایی بنشیند و تا حدی که ممکن است نباید در سایه راه برود.

محرمات

در اعتکاف چند چیز از جمله مباشرت جنسی حتی در حد بوسیدن همسر، استفاده از عطر، خرید و فروش، مگر برای رفع حاجت و نیز مشاجره و جدال درباره امور دنیوی بر شخص معتکف حرام می‌شود. ارتکاب برخی ازمحرمات علاوه بر باطل کردن اعتکاف موجب کفاره نیز می‌گردد.

 

وسایل مورد نیاز اعتکاف

 

وسایل مورد نیاز برای اعتکاف

 

 

ساک کوچک

در انتخاب کیف مخصوص اعتکاف دقت کنید. نباید آنقدر بزرگ باشد که در مسجد جای یک نفر را اشغال کند، نباید هم آنقدر کوچک باشد که با 2 تا لباس پر شود. بهترین کار در این مواقع برداشتن 2 ساک کوچک است. یکی برای لباس و سجاده، دیگری هم برای لوازم متفرقه‌ای که در ادامه می‌خوانید.

نکته ضروری: می‌توانید از ساک لباستان بعنوان بالش هم استفاده کنید.

قلمرو

اگر این یکی را فاکتور بگیرید، سرتان کلاه رفته بدجور! همان ساعت اولی که وارد مسجد می‌شوید باید محل نشستن خودتان را تعیین کنید. اگر فکر می‌کنید بدون زیرانداز جای خوبی انتخاب می‌کنید و هیچ‌کس چپ نگاهش نمی‌کند، سخت در اشتباهید. وقتی یک تک پا رفتید دستشویی و برگشتید، خواهید دید چطور چند نفر دراز به دراز سر جای شما خوابیده‌اند! آن وقت دیگر هیچ مدرکی برای اثبات اینکه جای شما آنجا بوده است ندارید، پس زیرانداز را فراموش نکنید.

مهر و تسبیح

همیشه یکسری وسایل مانند مهر و تسبیح و سجاده در مساجد پیدا می‌شوند. اما اگر اینها را با خودتان ببرید 2 فایده دارد: 1ـاز اعتکاف یادگاری‌های خوبی می‌شوند. 2ـ ممکن است مسجد شلوغ شود و این وسایل را روی هوا بزنند. باور کنید بارتان راسنگین نمی‌کند. همه این موارد روی هم 200 گرم هم نمی‌شود!

برای پرواز

یک قرآن و مفاتیح کوچک با خودتان ببرید. لطفاً جوگیر نشوید و به قرآن خطی مادربزرگتان هم کاری نداشته باشید. قرآن بزرگ تا دلتان بخواهد در مساجد هست و طالب ندارند. هر کس این قرآن و مفاتیح‌ها را چند دقیقه دست بگیرد از نفس می‌افتد. یک قرآن و مفاتیح سبک خیلی به کارتان می‌آید. نکته ضروری: شما «کلیات مفاتیح‌الجنان» را با خود ببرید. بیشتر دعاهای اعتکاف در کلیات آمده است.

دمپایی

هیچ‌چیز به اندازه این مورد در اعتکاف دوست‌داشتنی نیست. حالا گفته‌اند معتکف نباید از مسجد خارج شود اما این حرف دلیل نمی‌شود که شما با خودتان دمپایی نبرید.

برای دستشویی رفتن حتماً به این کوچولوی دوست‌داشتنی نیاز خواهید داشت. فقط یادتان باشد یک کیسه مناسب هم با خودتان ببرید تا مجبور نشوید دمپایی نازنین را جلو در شبستان، کنار صدها لنگه دیگر رها کنید. البته بیشتر مساجد محل ما به صندوق‌های مخصوص قرار دادن کفش مجهز شده‌اند اما شما باز هم احتیاط را از دست ندهید.

سحری روز اول

بعضی از مساجد روز اول سحری نمی‌دهند. به همین دلیل شما باید چند کنسرو و البته در بازکن با خودتان ببرید. در این صورت اگر لازم شود می‌توانید سحری بخورید، اگر هم نه، اتفاقی نمی‌افتد! راستی! مقداری آبلیمو و کمی نان هم با خودتان ببرید. آبلیمو برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی. نان هم برای آنکه ممکن است غذای مسجد کفاف معده مبارک شما را ندهد!

خود درمانی

از آنجا که پزشکی در خون ما ایرانی‌هاست، می‌توانید یکسری داروی دم‌دستی با خودتان ببرید. قرص سردرد و دل درد و ....

خواب و بیدار

برق مسجد که 24 ساعته روشن نیست. بالاخره مردم خواب هم دارند. اما از آنجایی که ممکن است برنامه خواب شما در این 3 روز حسابی به هم بریزد، حتماً چراغ قوه و چشم‌بند با خودتان ببرید. بالاخره یک موقع مردم بیدارند و شما خوابتان می‌آید، یک موقع هم برعکس. باید فکر همه چیز را کرد.

قهوه‌خانه همراه

این مورد فقط مخصوص عشق چایی‌هاست. همان‌ها که اگر 2 ساعت چایشان به تأخیر بیفتد، سردرد می‌گیرند. یک فلاسک چای همراه یک کیسه کوچک قند باید همراه این افراد باشد. فلاسکتان را به خادمان مسجد دهید تا پر کنند. آن وقت تا موقع سحر هم خیال خودتان از چایی راحت است، هم اطرافیان!

همراهان همیشگی

حوله، شانه، مسواک و ... هم که گفتن ندارد. همه می‌دانند این وسایل را باید در سفرهای بلند و کوتاه برد. زحمت بکشید و مقداری نمک هم با خودتان ببرید. نه برای آنکه آنجا دائماً نمک بریزید! در اعتکاف از خمیردندان‌های معطر نمی‌توان استفاده کرد. نمک بهترین گزینه برای جانشینی خمیردندان است.

مکان یابی در اعتکاف

خدا را شکر امسال همه مساجدی که در منطقه ما اعتکاف برگزار می‌کنند، امکانات مناسبی دارند. با این حال وقتی وارد مسجد می‌شوید و می‌خواهید مکان مستقر شدنتان را انتخاب کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید:

1ـ کنار بلندگوهای مسجد ننشینید. آرزوی یک خواب راحت برایتان می‌ماند.

2ـ کنار دیوار بنشینید تا تکیه‌گاه داشته باشید.

3ـ کنار ورودی شبستان ننشینید. مطمئن باشید هر روز چند نفر پای مبارک را لگد خواهند کرد.


تاریخ برگزاری اعتکاف سال 1397

11 و 12 و 13 فروردین 97


منابع:

http://fa.wikishia.net

https://www.tasnimnews.com

https://www.aparat.com

  • آسمان دیجیتالی

کشور ایران در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده و تغییرات طول شبانه‌روز در طول سال قابل توجه است. به همین دلیل و برای استفاده بیشتر از روشنایی روز، در فصل‌های بهار و تابستان ساعت رسمی را 1 ساعت به جلو می‌کشند.


تغییر ساعت سراسری کشور

ذوالفقار دانشی: طبق قانون، هر سال در نیمه‌شب اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در نیمه‌شب آخر تابستان دوباره به وضعیت قبل برمی‌گردد. اگر به کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و دیگر تجهیزات الکترونیکی خود دقت کرده باشید، متوجه شده‌اید که ساعت آن‌ها از یک‌شنبه گذشته 1 ساعت جلو رفته است. اما اصلا چرا باید ساعت‌ها را تغییر داد، چرا زمان این تغییرات در نقاط مختلف زمین متغیر است و چرا در برخی کشورها این تغییرات اعمال نمی‌شود؟
تغییرات شب و روز
مسیر ظاهری حرکت خورشید در آسمان طوری است که در نیمه اول سال، خورشید بالاتر از استوای آسمان حرکت می‌کند و به قطب شمال سماوی نزدیک‌تر می‌شود و در نیمه دوم، خورشید به پایین استوای سماوی می‌آید و به قطب جنوب سماوی نزدیک‌تر می‌شود. متناسب با این تغییرات، مسیر روزانه حرکت خورشید بر فراز افق نیز بلندتر و کوتاه‌تر می‌شود و درنتیجه طول روز نیز تغییر می‌کند. این تغییرات به عرض جغرافیایی و موقعیت خورشید در آسمان ربط دارد. روی خط استوا، طول روز و شب تغییر زیادی نمی‌کند و همان 12 ساعت روز و 12 ساعت شب باقی می‌ماند. در نواحی استوایی که بین مدارهای راس‌السرطان (21.5 درجه شمالی) و راس‌الجدی (21.5 درجه جنوبی) قرار دارند نیز این تغییرات زیاد نیست؛ به‌طوری‌که بین 13.2 ساعت و 10.8 ساعت تغییر می‌کند و این یعنی اگر طلوع آفتاب در روز اول بهار ساعت 6 صبح باشد، در اول تابستان ساعت 5:24، در اول پاییز ساعت 6 و در اول زمستان ساعت 6:36 خواهد بود. 
در نواحی قطبی اما ماجرا کاملا برعکس است. در خود قطبین شش ماه اول سال روز و شش ماه دوم، شب است و این روند برای دیگر نقاط مدار قطبی (عرض‌های جغرافیایی 66.5 تا 90) به‌تدریج ضعیف‌تر می‌شود به‌طوری‌که در خود مدار قطبی (66.5 درجه) روز اول تابستان طول روز 24 ساعت، روزهای اول بهار و پاییز 12 ساعت و روز اول زمستان طول روز 0 ساعت است. (بدیهی است که طول شب برابر است با کسر طول روز از 24 ساعت)
شرایط میانی
در عرض‌های میانی، این تغییرات در بازه‌های بین دو مقدار حدی استوایی و قطبی متغیر است. در کشورهای جنوبی‌تر، تغییرات طول‌روز کمتر است و در کشورهای شمالی‌تر، این تغییرات بیشتر است. برای مثال، در شهر تهران با عرض جغرافیایی 35.6 درجه شمالی، طول روز از حدود 14 ساعت و 15 دقیقه تا 9 ساعت و 45 دقیقه متغیر است. این بدان معنی است که اگر در تهران در اول بهار خورشید در ساعت 6 صبح طلوع کند، در اول تابستان ساعت 4:52، در اول پاییز ساعت 6 و در اول زمستان ساعت 7:08 طلوع می‌کند (بدون احتساب تغییرات ساعت و اثر شکست نور در جو زمین). 
در شهرهای شمالی اروپا که عرض جغرافیایی آنها حدود 52 درجه است، طول روز از 15.7 ساعت تا 8.3 ساعت متغیر است؛ یعنی اگر طلوع آفتاب در اول بهار ساعت 6 صبح باشد، در اول تابستان حدود ساعت 4 و در اول زمستان حدود ساعت 8 طلوع می‌کند. 
همان‌طور که می‌بینید، خورشید در تابستان زودتر طلوع می‌کند و در زمستان دیرتر؛ به همین دلیل برای استفاده بیشتر از انرژی خورشید و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در عرض‌های میانی، ساعت‌ها را در تابستان یک ساعت جلو می‌کشند تا زمان استفاده از نور خورشید در طول روز بیشتر شود. 
یک مثال
شهر تهران را در نظر بگیرید. اگر ساعت رسمی یک ساعت به جلو کشیده شود، در اول تابستان خورشید ساعت 5:52 صبح طلوع می‌کند که در مقایسه با ساعت 4:52 در وضعیت عدم تغییر ساعت، بدان معنی است که در وضعیت ساعت تابستانی، یک ساعت بیشتر از نور روز بهره‌مند می‌شوید. در سوی دیگر، خورشید در وضعیت عدم تغییر ساعت حوالی 19:08 غروب می‌کرد؛ اما در وضعیت ساعت تابستانی، این اتفاق ساعت 20:08 اتفاق می‌افتد. بنابراین هم صبح‌ها خیلی زود روشن نمی‌شود و روشنایی خورشید به هدر نمی‌رود و هم شب‌ها یک ساعت کمتر از انرژی برق استفاده می‌شود. 
البته توجه به یک نکته ضروری است و آن، این‌که تمام این حساب‌وکتاب‌ها در شرایطی تاثیرگذار است که وضعیت کاری بر اساس ساعت و نه روشنایی روز تنظیم شده باشد. بدیهی است در فعالیت‌هایی مانند کشاورزی و دامداری که نور خورشید عامل اصلی تنظیم چرخه‌های طبیعی است، این تغییرات خودبخود اعمال می‌شوند و نیازی به این تغییرات نیست؛ اما در زندگی شهرنشینی که همه کارها بر اساس ساعت تنظیم می‌شود، این تغییرات به صرفه‌جویی بیشتر در انرژی می‌انجامد.
برای همه مناسب نیست
زمان اعمال این تغییرات در کشورهای مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، این تغییرات از یک‌شنبه قبل از 21 مارس (متناظر با اول فروردین) اعمال می‌شود و در کشور ما در نیمه‌شب اول فروردین. بدیهی است که در مناطق استوایی چنین کاری فایده‌ای ندارد، چون تغییرات طول روز ناچیز است. هم‌چنین انجام چنین کاری در مناطق قطبی عملا بی‌فایده است، چرا که تغییرات طول روز بسیار گسترده است و تنها گزینه پیش‌رو، عادت کردن به وضعیت روز و شب‌های طولانی است. 
جالب‌تر این‌که طی سال‌های اخیر پیشنهادهای بهتری برای تغییر ساعت مطرح شده است. در برخی از ایالت‌های شمالی ایالات متحده آمریکا پیشنهادهایی مبنی بر 1.5 تا 2 ساعت تغییر ساعت در زمان تابستانی و زمستانی مطرح شده است. در کشور ما نیز محاسبات نشان می‌دهد بهترین زمان برای اعمال تغییرات ساعت تابستانی از نیمه اردیبهشت تا نیمه مرداد است.

منبع

  • آسمان دیجیتالی