آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

دقت کردین؟؟؟

۲۹
شهریور

دقت کردین؟ - انحرافات


?✏ دقت کردین رفتگرایی که آشغالای ورزشگاه آزادی و سواحل دریاها و... رو جمع میکنن اصلا گناه ندارن ولی همونا وقتی روز تاسوعا و عاشورا آشغال جمع میکنن خیلی مظلوم میشن و هزار تا شبکه و برنامه داد مظلومیتشون رو سر میدن؟! مثلاً اینکه رفته گر محله جزء لشکریان یزید نبود. اما سواحل کشور رو گند بر میداره جیک کسی در نمیاد!
. .
?✏دقت کردین رفتن به آنتالیا، دوبی، تایلند، ارمنستان و...برای تفریحات بوووق هیچ هزینه ای نداره ولی رفتن به مکه و کربلا خیلی پرخرجه و هزینه اش باید صرف فقرا بشه!؟
.
?✏دقت کردین سر یه وعده شام 10نوع غذای رنگارنگ گذاشتن شکم پرستی و اسراف نیست ولی به نیت امام حسین سفره انداختن و دو لقمه غذاخوردن عیب و عار و ریخت و پاش محسوب میشه؟!
.
?✏دقت کردین کباب کردن گوشت گوسفند تو تموم تفریحات و جشن ها و عروسی ها پای ثابت و رکن اصلیه و سلفی گرفتن با [شیشلیک] و گذاشتنش تو اینستاگرام کلاس داره ولی همچین که عید قربان و محرم میشه یهو گوسفندا گناهی میشن و کشتنشون خشونت محسوب میشه؟!
.
?✏دقت کردین ماه رمضون با ژست های روشن فکری میگن کاش یه روز مجبور شیم به جای گرسنگی کشیدن گرسنه ها رو سیر کنیم! اونوقت ماه محرم که نذری پر برکت سیدالشهدا بین فقرا توزیع میشه از هزینه بیهوده حرف میزنن!؟
.
.
?✏ آزاد مرد باشیم ..
.
.
.?✏عکس از: روح الله قاسمیان

  • آسمان دیجیتالی

خشکی لب


آیا به دنبال راهی برای درمان خشکی لب هستید؟البته همه ما خشکی لب رو تجربه کردیم و برامون سوال شده که خشکی لب نشانه چیست؟ دلیل خشکی لب چیست؟ در این مقاله چهار راهکار برای پیشگیری و درمان خشکی لب ارائه شده است. نرم و لطیف کردن لب حس بسیار خوبی است. هر چند، خشک شدن لب ها اجتناب ناپذیر است. ممکن است لب زخمی و بسیار دردناک شود تا حدی که در زمان صحبت کردن بیشتر هم صدمه ببیند. در چنین مواقعی غذا خوردن یک کابوس می شود، به ویژه اگر شما نسبت به خوراکی های اسیدی و تند میل زیادی داشته باشید که بر روی پوست سوزش ایجاد می کند.


شاید تعجب کنید دلایلی که باعث خشک شدن لب ها می شود. واقعیت این است که هر چیزی امکان دارد بر خشک شدن لب ها اثر بگذارد. شرایط آب و هوایی باعث می شود لب ها را با زبان مرطوب کنیم. هر آنچه که رطوبت پوست را از بین ببرد می تواند یک عامل خطرناک باشد. اما خوشبختانه به راحتی می توان خشکی لب را با یک درمان  مؤثر برطرف کرد. البته خشکی لب ها می تواند به علت کمبود ویتامین های B، AوC باشد در اینجا چهار راهکار برای مقابله با خشکی لب را بیان می کنیم:

چهار راهکار برای درمان سریع خشکی لب

۱.بهترین محصول را انتخاب کنید

محصولات نرم کننده لب

اگر خواستید برای خشکی لب دارویی بخرید، از بین گزینه های مختلفی که وجود دارد شما بهترین مورد را انتخاب کنید. قبل از خریدن هر محصولی برای مراقبت از لب ها، کمی به نگرانی های اصلی خود فکر کنید. اگر همیشه مقابل نور خورشید قرار دارید برای محافظت بیشتر  از آن محصولی را انتخاب کنید که SPF  دارد. اگر احساس می کنید که لب هایتان خیلی بی روح و کدر شده اند از محصولاتی برای لب استفاده کنید که باعث براق شدن آن می شود. و اگرخشک شدن لب ادامه داشت سعی کنید از مواردی استفاده کنید که حاوی مواد مغذی برای لب ها باشد مانند کره کاکائو که برای از بین بردن خشکی و بازیابی حالت اولیه آن بسیار مفید است. ولی همه این فاکتور ها را نمی توانید در یک محصول واحد پیدا کنید.

۲.اجتناب از علت های خشکی لب

استفاده از براق کننده لب یکی از راه حل های مفید برای لب های خشک است. بیشتر براق کننده های لب عمل مرطوب کننده پوست را هم انجام می دهند. برای مقابله با پوسته شدن لب ها و صاف شدن پوست لب هم بسیار مناسب است. اما هیچ چیز نمی تواند رطوبت لب ها را همیشه حفظ کند و خشکی لب ها را برطرف کند. محصولات انسدادی مانند وازلین عملکرد بسیار شگفت انگیزی دارند. وازلین التهاب لب را کاهش می دهد و آن را تسکین می دهد. به وسیله وازلین نه تنها بخش بیرونی لب مرطوب می شود بلکه این رطوبت را به عمق لب ها منتقل می کند.

۳.هیدراته بمانید

خشک شدن لب ها و برطرف کردن آن

لب را هیدراته نگه دارید. این آسان ترین راه برای از بین بردن خشکی لب است. اما خیلی ها مساله را اشتباه متوجه می شوند. زبان زدن به لب ها شاید ایده خوبی به نظر برسد برای حفظ رطوبت آن ها اما این رطوبت خیلی زود تبخیر خواهد شد و لب های شما بیشتر دچار خشکی می شود. به جای این کار، به راهکارهای بهتر فکر کنید. کم شدن آب بدن سبب خشک شدن لب ها می شود بنابراین مطمئن باشید برای حفظ هیدراته شدن بدن و میزان رطوبت پوست در طی روز به اندازه کافی آب نوشیده اید.

۴.محافظت از لب ها

انجام اقداماتی برای برطرف کردن خشکی همیشگی لب ها بسیار اهمیت دارد. در زمستان و تابستان، روی لب ها یک لایه وازلین قرار دهید. گرمای شدید و هم سوز سرما، همچنین تغییر شرایط آب و هوا و شرایط فصلی پوست را خشک می کند. در هوای سرد با شال گردن جلوی دهان را بپوشانید. اینکه شما حتی یک قدم برای مراقبت از لبها بردارید واقعا مهم است و اثر خود را خواهد گذاشت.

منبع

  • آسمان دیجیتالی

والدین خود را فراموش نکنیم...

  • آسمان دیجیتالی

حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت، دختر امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) است، امام موسی بن جعفر(ع) دختران زیادی داشته است. علمای شیعه حضرت معصومه(س) را افضل از سایر دختران آن حضرت می‌دانند، به عنوان نمونه شیخ عباس قمی در منتهی الآمال می‌نویسد: «... بر حسب آنچه به ما رسیده افضل آن‌ها(1) سیده جلیله معظّمه فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه است».(2)

یکی از سؤالاتی که درباره حضرت فاطمه معوصمه(س) مطرح می‌شود این است که چرا این بانوی بزرگوار را کریمه اهل بیت می‌نامند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این چنین به این سؤال پاسخ می‌دهد:

حضرت فاطمه دختر امام موسی بن جعفر(ع) دارای القاب زیادی هستند(3)، دو لقب مشهور آن حضرت «معصومه» و «کریمه اهل بیت» است، در رابطه با لقب کریمه اهل بیت در کتاب «در حریم حضرت معصومه(س)» این گونه آمده است که: در ایام محبوس بودن پدر بزرگوارش، حضرت موسی بن جعفر(ع) و در روزگار مسافرت برادرش حضرت رضا(ع) در دفاع از حریم ولایت و پاسداری از خط امامت، آن چنان نقش مؤثری ایفا کرد که به «شفیعه روز محشر» و «کریمه اهل بیت پیامبر» اشتهار یافت(4) و در کتاب «فروغی از کوثر»، ذیل عنوان «کریمه اهل بیت» آمده است که: «اولیاء الهی منشاء کرامات و عنایاتی بوده‌اند که آثار یک عمر اخلاص و وارستگی آن‌هاست، از دیر زمان، آستانِ قدس فاطمی منشاء هزاران کرامت و عنایت ربانی بوده است...».(5)

اما به نظر می‌رسد، شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه رؤیای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است. داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی متوفای 1328 هجری قمری بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر یا حضرت صادق(ع) مشرف شد.(6)

امام(ع) به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام(ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است»، مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه(س) رهسپار ایران شود.(7) این جریان در کتاب «کریمه اهل بیت» نقل شده است مؤلف بعد از نقل این جریان در پاورقی کتابش اضافه می کند که: این داستان را مرحوم آیت الله مرعشی(8) چندین بار در ملاقات‌های اینجانب با ایشان از پدر بزرگوارشان نقل کردند و حقیر آن را بدون هیچ گونه تصرفی در اینجا آوردم.(9)

این داستان در کتاب «حرم فاطمیون»(10) و همچنین در کتاب «حضرت معصومه، فاطمه دوم»(11) با اقتباس از کتاب «کریمه اهل بیت(س)» هم نقل شده است. آقای محمدی اشتهاردی بعد از نقل این داستان می‌نویسد: «اقتباس، از کتاب ارزشمند «کریمه اهل بیت(س)» صفحه 43-45، سپس آقای محمدی اشتهاردی ادامه می‌دهد: ماجرای فوق را مرحوم آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی به طور مکرر برای افراد مختلف نقل کرده است. یکی از شاگردان آیت‌الله نجفی می‌گفت: ایشان در درس خود می‌فرمود: علت آمدن من به قم، همین مطلب بود»(12) و در مورد رؤیای مذکور ایشان می‌نویسد: با توجه به اینکه مرجع تقلیدی این رؤیا را از پدر مجتهدش نقل می‌کند و خواب دیدن امام معصوم(ع)، دلیل بر صدق آن خواب است».(13)

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که شهرت لقب «کریمه اهل بیت» برای حضرت فاطمه(س) بعد از رؤیای صادقه‌ای است که مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی آن را نقل کرده است.

منبع

  • آسمان دیجیتالی


لقب باب الحوائج را چه کسی به باب‌ الحوائجین داده‌ است؟

 امام موسی کاظم، امام جواد،حضرت عباس و علی اصغر+۲نفردیگر

حوائج جمع حاجه یا حائجه به معنی نیاز و خواسته است و باب الحوائج یعنی کسی که برای برآورده شدن نیازها و خواسته‌ها بهاو متوسل می‌شوند و نا امید بر نمی‌گردند.(۱)

امام کاظم(ع)  و حضرت ابوالفضل العباس(ع) به این لقب در میان مردم مشهور شده‌اند 

* و هو المعروف بباب الحوائج لانه ما خاب المتوسل به فی قضاء حاجته قطّ(۲)

(امام کاظم علیه السّلام ) به باب الحوائج معروف هستند برای اینکه هیچ توسل کننده‌ای در برآورده شدن خواسته‌اش از ایشان نا امید نشده است.



* و یعرف بالعراق بباب الحوائج الی الله لنحج مطالب المتوسلین الی الله تعالی به(۳) یعنی حضرت امام کاظم ـ علیه السّلام ـ در عراق به باب الحوائج مشهور است به خاطر برآورده شدن خواسته‌های متوسلین به ایشان به سوی خدای تعالی.

و در مورد حضرت ابوالفضل العباس ـ علیه السّلام ـ صاحب کتاب شهدای اهل بیت نقل می‌کند: «… و هو من اکثر القابه شیوعا و انتشاراً بین الناس فقد آمنوا و ایقنوا انّه ما قصده ذو حاجهٍ بنیهٍ خالصه الاّ قضی الله حاجته یعنی: لقب باب الحوائج از شایع‌ترین و مشهورترین لقب‌های ایشان است بین مردم و به تحقیق می‌دانند و یقین دارند که هیچ حاجت‌مندی با نیت خالص به ایشان مراجعه نکرده مگر اینکه خدا حاجتش را برآورده کرده است.»(4)

ودر هیچ روایتی نیامده که  این لقب را مختص به امام کاظم (ع) ویا حضرت ابوالفضل(ع) باشند. بلکه

این القاب از طرف مردم به خاطر رفع حوائج‌شان از آن حضرات درباره آنها شهرت یافته.

 طبق برخی روایات که اهل سنت هم نقل کرده‌اند این لقب را خدای تعالی به اهل بیت ـ صلوات الله علیهم ـ داده است. و حتی پیامبرانش را توسط اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ نجات داده است مثل حضرت آدم و حضرت نوح  و سایر پیامبران(ع). 

علامه امینی ـ رحمه الله علیه ـ در الغدیر از فرائد السمطین در ضمن روایت مفصّلی از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که خدای تعالی به حضرت آدم(ع)فرمود:

… یا آدم هؤلاء صفوتی بهم انجیهم و بهم اهلکهم فاذا کان لک الی حاجهٌ فبهؤلاء توسَّل فقال النبی ـ صلّی الله علیه و آله ـ … فمن کان الی الله حاجه فلیسأل بنا اهل البیت.(۵) یعنی: یا آدم اینها برگزیدگان من هستند و به ایشان نجات می‌دهم و به ایشان هلاک می‌کنم آنها را و اگر حاجتی از من داشتی به ایشان توسل کن

و در مورد حضرت نوح آمده ، بعد از اینکه حضرت نوح (ع)کشتی را ساخت و میخ‌ها را به کشتی زد پنج میخ به نام پنج تن به کشتی زد که پیامبر اکرم(ص)در آخر این روایت مفصل فرموده‌اند:

و حملناه علی ذات الواح و دسر: سوره قمر، آیه ۱۳٫

الالواح خشب السفینه و نحن الدسر و لولانا ما سارت السفینه باهلها.(۶)

منظور از الواح چوبهای کشتی هستند و منظور از الدسر در آیه شریفه ما هستیم و اگر ما نبودیم کشتی سرنشینانش را حرکت نمی‌داد.

پاورقی:

۱٫ ابن منظور، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث ، چاپ اول، ۱۴۰۵ق، ج۱، ص۱۹۲٫

۲٫ میلانی، سید علی حسینی، شرح منهاج الکرامه، ص۱۷۰، به نقل از ابن الجوزی.

۳٫ مرعشی نجفی، سید شهاب الدین، شرح احقاق الحق، چاپ کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، ج۱۲، ص۳۰۰، از مطالب السول ابن طلحه.

۴٫ شاکری، حاج حسین، شهداء اهل البیت (قمر بنی هاشم)، ستاره، چاپ اول، ۱۴۲۰ق، ص۲۲،

۵٫ الغدیر، ج۲، ص۳۰۰، به نقل از: فرائد السمطین، بیروت، نشر و چاپ دارالکتب العربی، ۱۳۷۹٫

۶٫ شرح احقاق الحق، ج۹، ص۲۰۵٫ به نقل از سیوطی.

                                                                ***

اساساً تمامی معصومین (ع) و بزرگان دین ما مانند حضرت زینب و حضرت معصومه  و حضرت اباالفضل العباس(علیهم السلام) باب الحوائج هستند واین به خاطر جایگاهی است که نزد خداوند سبحان دارند .

امام جواد

امام جواد(ع) نخستین رهبر الهی است که در میان امامان شیعه در خردسالی مسئولیت مقام رفیع امامت را عهده‏‌دار شد.



آن گرامی در سال ۲۰۳ قمری و در سن هفت سالگی بعد از شهادت پدر بزرگوارش این مسئولیت را پذیرفته و عملاً به هدایت و ارشاد مردم پرداخت.



مشهورترین القاب امام نهم، تقی و جواد است و القاب دیگری چون زکی، مرتضی، مختار و … برای آن حضرت گفته‌اند. کنیه حضرت، ابوجعفر بوده است که در نقل‌ها از او به ابو جعفر ثانی یاد می‌شود تا با امام ابوجعفر الباقر اشتباه نشود.



باب الحوائج بودن امام جواد (ع) از چه جهت است؟



همه امامان بزرگوار، در همه جهات دنیوی و اخروی، هادی و ناصرند، اما هرکدام از امامان ما در یکی از ابعاد، ظهور و بروز بیشتری دارند. مثلا در بین عرفا و علما معروف است که اگر کسی از خداوند متعال، علم بخواهد به وجود مقدس امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) توسل پیدا کند. یا اگر کسی طالب معنویت است به حضرت علی (ع) متوسل شود.



از این رو، مشهور در بین فقها و علما و اهل معنا این است که برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به امام جواد (ع)بسیار مجرّب است و این هم فقط صرف ادعا نیست. هم از زبان بزرگان نقل شده و هم به تجربه ثابت شده که توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های مالی و اقتصادی می‌شود که خود مردم متدین ما تجربه کرده‌اند و در حکایات و احوالات مومنان، بسیار ذکر شده است و اساسا لقب ایشان، جواد است و جود، وصف کسی است که زیاد می‌بخشد و لذا اعطای این لقب برای ایشان بی‌جهت نبوده است.

ویژگی‌های اخلاقی امام جواد(ع)

حضرت جواد بر این باور بود که آیات الهی باید در جامعه فراگیر شوند و تمام مسلمانان در گفتار و رفتار و استدلال‌ روزمره خود از قرآن و معارف بلند آن بهره گیرند، به همین جهت‏ سعی می‏‌کرد در گفت‌وگوها و معاشرت و برخورد با مردم از آیات قرآن استفاده کند.

امام جواد به عنوان پاسدار حریم وحی از تفسیرهای نابجا و غیر عقلانی آیات قرآن جلوگیری کرده و علما و دانشمندان را به سوی فهم صحیح آیات راهنمایی می‏‌کرد.

یکی از خطراتی که همیشه بزرگان و رهبران یک مذهب یا کشور را تهدید می‏‌کند، وجود اطرافیان ناصالح است که به خاطر اغراض‏ انحرافی، مادی یا اعتقادی پیرامون بزرگان را گرفته، بین آنان و مردم فاصله ایجاد و راه‌های ارتباطی آنان را با مردم قطع می‏‌کنند. اگر بزرگان مواظب اینگونه افراد نباشند، چه ‏بسا زیان‌های جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

در زمان امام جواد(ع) نیز این گونه افراد با سوء استفاده از کمی سن امام، به خیال خود فکر می‏‌کردند می‏‌توانند بر امور امام ‏مسلط شوند و هر طور که خواستند، عمل کنند. امام این خطر را احساس و بی‏ هیچ اغماضی آنان را طرد کرد. ابوالعمر، جعفر بن ‏واقد و هاشم بن ابی‏‌هاشم در شمار این افراد جای داشتند. امام درباره آنان فرمود: خداوند آنان را لعنت کند زیرا به اسم ما از مردم اخاذی می‏‌کنند و ما را وسیله دنیای خود قرار داده‏‌اند.

امام را همه مسلمانان، عالمی بزرگ می‌دانستند. ایشان انسانی بردبار، نیکو سخن، عابد و بسیار باهوش بود. حدیث‌های بسیاری از آن امام، در کتاب‌های حدیث، از جمله عیون اخبار الرضا، تحف العقول، مناقب و بحارالانوار نقل شده است.

حضرت جواد(ع) مانند جده اش فاطمه زهرا(س) زندگی کوتاه و عمری سراسر رنج داشت در مورد شهادت امام جواد(ع) از برخی روایات برمی‌آید که آن حضرت به دست همسرش، ام الفضل دختر مامون و به اشاره معتصم مسموم شد.

علامه شیخ محمد حسین مظفر در خصوص شهادت امام جواد (ع) چنین آورده است:

پس از آنکه معتصم نتوانست فضل و کرامات امام جواد (ع) را از بین ببرد و موقعیت او را نزد مردم پائین آورد، کینه حضرت را به دل گرفت. حضرت را مدتی زندانی کرد و آنگاه که تصمیم به قتل امام گرفت او را از زندان درآورد و به همسر او ام الفضل زهری داد و از او خواست آن را به امام بخوراند و او چنین کرد.

امام در حالی که بیش از ۲۵ بهار از عمر مبارکش نگذشته بود به دست معتصم عباسی و همدستی ام الفضل مسموم شد و به شهادت رسید. مزار مطهر ایشان در کاظمین کنار جدش موسی بن جعفر(ع) است./«شیعه نیوز»
***

شش 6نفر لقب"باب‌الحوائج" گرفته‌اند.

۱-حضرت موسی بن جعفر

۲-حضرت ابوالفضل العباس

۳- حضرت علی اصغر

۴- حضرت رقیه

۵- ام‌البنین مادر حضرت عباس

۶-مسلم بن عقیل 

حجت‌الاسلام وحید محقق در گفتگو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مدینه منوره درباره لقب "باب‌الحوائج" گفت: در تاریخ به برخی افراد خاص"که ۶نفرند" که حاجت‌های مردم را بسیار برآورده کرده‌اند، "باب‌الحوائج" گفته‌اند/منبع :سایت بعثه ی مقام معظم رهبری


منبع

  • آسمان دیجیتالی