آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

گروهی از دانمشندان موسسه‌ی تحقیقاتی Salk راهی پیدا کرده‌اند که سلول‌های مغزی نوعی کرم آزمایشگاهی را از طریق مافوق صوت کنترل کنند. کافی است که آنها کانال یونی یک غشای سلولی را به سلول عصبی اضافه کنند و آن را در معرض امواج مافوق صوت قرار دهند تا مغز را به انجام فعالیت مورد نظر تحریک کنند. در این آزمایش محققان جهت حرکت کرم را از طریق امواج صوتی تغییر دادند. این روش نیازی به ایجاد مزاحمت در بدن کرم یا جراحی ندارد، اما می‌تواند به اعماق بدن آن نفوذ کند. دانشمندان می‌توانند فعالیت عصبی را بدون نصب الکترود به مغز جان‌دار، حتی جان‌داران بزرگ‌تر، تحریک کنند.



البته این به معنی کنترل کامل ذهن نیست، و نمی‌توان قاطعانه گفت که در مورد پستان‌داران هم صدق می‌کند. گروه موسسه‌ی Salk در این مرحله آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی را شروع کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیک روی انسان‌ها هم انجام شود. اگر این آزمایشات موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند به علم پزشکی کمک کند. پزشکان می‌توانند با استفاده از مافوق صوت، به انتخاب خود، نه تنها بخشی از مغز، بلکه ماهیچه‌ها و دیگر قسمت‌های بدن را فعال کنند؛ مشروط به اینکه سلول‌ها به امواج مافوق صوت واکنش نشان دهند. آنها می‌توانند سلول‌های خنثی  را تحریک و رفتارهای غیرعادی را اصلاح کنند و درنهایت فعالیت های غیرعادی بدن را به حالت عادی برگردانند.
  • آسمان دیجیتالی
وقتی که شما به یک جمعه‌ی ایده‌آل فکر می‌کنید به احتمال زیاد خوابیدن، بیرون رفتن یا فیلم تماشا کردن از جمله فعالیت‌هایی است که به ذهن‌تان می‌رسد. اما کارهای مفیدتری هم می‌توانید انجام دهید تا آخر هفته‌ی پرباری را داشته باشید و در عین حال از آن لذت ببرید. در ادامه به تعدادی از این کارهای مفید اشاره می‌کنیم. اگر این کارها انجام دهید متوجه می‌شود که آخر هفته‌ی ثمربخش‌تر و احساس سرحالی بیشتری خواهید داشت.



1. مدتی را به تنهایی بگذرانید
اگرچه شما قطعا باید بخشی از وقت‌تان را با خانواده و دوستان سپری کنید، اما اختصاص دادن مدت زمانی به خودتان هم از واجبات است. زیرا تنها بودن فایده‌های زیادی دارد. تنهایی به شما این امکان را می‌دهد که به فکر فرو روید، ذهن خود را آزاد کنید، خلاقیت خود را افزایش دهید و برای کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید. تنها بودن می‌تواند به شما کمک کند که بازدهی بیشتری داشته باشید، زیرا در این صورت برای انجام کارها به دیگران تکیه نمی‌کنید. تمرکزی که از تنها بودن ناشی می‌شود گاهی اوقات باعث می‌شود ایده‌های جالبی و خلاقانه‌ای به ذهن‌تان برسد یا اینکه راه حل بهتری برای حل یک مشکل پیدا کنید.
2. کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید
همه‌ی ما برای بازگرداندن انرژی به ذهن و بدن‌مان به یک سرگرمی احتیاج داریم؛ چیزی که ما را به هیجان بیاورد یا به ما آرامش دهد. تاثیر این سرگرمی (آرامش یا هیجان) بسته به شخصیت افراد متفاوت است. نوشتن، تعمیر یک خودروی قدیمی، کوهنوردی می‌تواند از جمله فعالیت‌هایی باشد که افراد را آخر هفته شارژ می‌کند. اگر تماشا کردن فیلم یا بازی کردن جزو سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی شماست، شک نکنید باید برای آنها هم وقت بگذارید. بهتر است یک سرگرمی پیدا کنید که به نحوی شما را پرانرژی و شاداب یا خلاق می‌کند و تاثیر مثبت بر کار و زندگی‌تان می‌گذارد.
3. ورزش کنید
همه از مزایای ورزش کردن آگاه هستند و حتما بارها در طول زندگی‌تان فواید ورزش برای‌تان تکرار شده است. اما اگر شما از افراد علاقه‌مند به ورزش هم باشید، شاید مشغله‌ی زیاد کاری جایی برای ورزش کردن شما باقی نگذارد. جمعه همیشه بهترین فرصت است که بتوانید به فعالیت فیزیکی خود برسید. این فعالیت فیزیکی به هر شکلی که باشد، مثل دوچرخه‌سواری، والیبال، بسکتبال یا رفتن به باشگاه، تاثیرش را بر روحیه و بدن شما می‌گذارد و روز بعد با انرژی بیشتری می‌توانید سر کار حاضر شوید.
4. فعالیت‌ها و معاشرت‌های اجتماعی داشته باشید
گرچه کمی تنهایی در روزهای جمعه مهم است، اما تعامل و ارتباط سازنده با دیگر افراد هم ضروری است زیرا انسان‌ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند. مکان‌های عمومی مثل پارک صرفا برای بیرون بردن کودکان از خانه نیست، بلکه فرصتی است که با افراد جدید آشنا شد و روابط اجتماعی جدید برقرار کرد. همچنین برای در تماس ماندن با دوستان‌تان بهتر است تلگرام و فیس‌بوک را کنار بگذارید و مدتی را در دنیای واقعی کنار هم بگذرانید.
5. کارهای مربوط به نگه‌داری را انجام دهید
نگه‌داری و مراقبت می‌تواند معانی متعددی داشته باشد. می‌تواند به معنی تمیز کردن اتاق، خانه یا وسایل نقلیه‌تان باشد. می‌تواند به معنی رسیدگی به کارها و نظافت شخصی مثل درست کردن مو یا مانیکور باشد. حتی مرتب کردن اینباکس ایمیل‌تان یا چک کردن اکانت‌های دوستان و اعضای خانواده در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در زمره‌ی کارهای مربوط به نگه‌داری به حساب آید. صرفه‌نظر اینکه نگه‌داری و مراقبت برای شما چه معنایی دارد، جمعه بهترین فرصت است تا تمام کارهای عقب افتاده‌تان در این زمینه را انجام دهید.
6. برای هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی کنید
از وقت آزادی که روز جمعه دارید برای برنامه‌ریزی کل هفته‌ی بعدتان استفاده کنید. برنامه‌ریزی برای جلسات، تماس‌های تلفنی لازم، تعیین موعد مقرر برای انجام کارها، حتی موارد شخصی مثل خریدهای‌تان از جمله‌ کارهایی هستند که شما می‌توانید با فکر کردن به آنها از قبل، آمادگی ذهنی لازم برای انجام‌شان را به دست آورید. با انجام این کار مطمئن باشید که می‌توانید تمرکز بیشتری برای انجام آنها داشته باشید. همچنین مزیت دیگر برنامه‌ریزی در روز جمعه این است که دید جامع‌تری به هفته‌ی پیش رو خواهید داشت چون از بیرون به قضیه نگاه می‌کنید.
  • آسمان دیجیتالی
مدت زیادی است که ربات‌های دستیار ساخته می‌شوند. هر چند وقت یکبار هم خبرهای مختلفی از این ربات‌ها منتشر می‌شود. البته روند ساخت آن‌ها به گونه‌ای بوده که هنوز نمی‌توان به شکل خوب از آن‌ها برای کارهای روزانه استفاده کرد.
اگر کارتون The Jetsons را دیده باشید، حتما با Rosie که یک ربات خدمت‌کار بود آشنایی دارید. حتی در یکی از فیلم‌های Rocky هم یک ربات خدمت‌کار به‌نمایش در آمده بود. چنین ایده‌هایی باعث شده که افراد مختلف به فکر ساختن چنین محصولاتی باشند. قبلا ربات‌هایی به نام‌های AIBO و NAO ساخته شده بودند که با استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شدند. البته در حالت کلی این ربات‌ها به عنوان اسباب بازی شناخته می‌شدند تا یک ربات دستیار که بتواند کارهای مختلف انجام دهد.
این روند ناامید کننده در تولید ربات‌ها به زودی پایان پیدا خواهد کرد. به تازگی شرکت Blue Forge Robotics از محصول جدید خودش رونمایی کرده است. این شرکت یک ربات همراه ساخته که شبیه به R2-D2 و Wall-E است. شرکت BFR به تازگی این ربات را در نمایشگاهی در شهر سانفرانسیسکو به نمایش در آورده است. این ربات که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، عملکرد بسیار خوبی از خودش به نمایش گذاشته و به احتمال زیاد در آینده شاهد حضور او در خانه‌هایمان خواهیم بود.
ارتفاع این ربات که Buddy نام دارد، بیشتر از 60 سانتی‌متر است و وزن آن کمی بیشتر از 4 کیلوگرم است. به‌جای سر این ربات از یک تبلت اندرویدی استفاده شده و حالت‌های مختلف صورت در آن قرار گرفته تا کاربران بتوانند بهتر با این محصول ارتباط برقرار کنند. همچنین کاربران می‌توانند برنامه‌های مختلف روی این ربات نصب کنند تا او کارهای بیشتری انجام دهد. این ربات می‌تواند به‌وسیله وای-فای و بلوتوث به اینترنت متصل شود. همچنین برنامه‌های مختلف اندروید که روی فروشگاه گوگل قرار گرفته‌اند هم روی آن نصب خواهند شد. روی بدن این ربات یک چیپ سخت‌افزاری قرار گرفته که می‌تواند فرمان‌هایی که از سمت تبلت ارسال می‌شود را به کارهای مکانیکی تبدیل کند. این ربات به‌وسیله ویدیویی، صدا و سنسور تشخیص چهره می‌تواند احساسات خودش را با توجه به فرمانی که دریافت کرده بیان کند. ربات Buddy را می‌توان به وسیله موتور Unity برنامه ریزی کرد تا کارهای مختلفی انجام دهد.
از آنجایی که این ربات با سیستم عامل اندروید کار می‌کند، می‌تواند به عنوان دستیار شخصی کاربران هم مورد استفاده قرار بگیرد. این ربات می‌تواند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کند و به آن‌ها زمان قرارها را اعلام کند، لیست مخاطب‌های او را به نمایش دربیاورد و کارهای مختلف را به کاربر یادآوری کند. حتی می‌تواند تماس‌های تلفنی برقرار کند یا به تماس‌های تلفنی و ویدیویی دریافتی را پاسخ دهد.
ربات Buddy می‌تواند به عنوان یک نگهبان هم عمل کند. کاربران می‌توانند این ربات را به شکلی برنامه ریزی کنند که در یک مسیر مشخص حرکت کند و محیط را زیر نظر بگیرد. این ربات به وسیله برنامه‌ای که دارد از طریق تلفن‌های همراه به شکل از راه دور کنترل خواهد شد.

این محصول قرار است در سال 2016 و با قیمت 749 دلار راهی بازار شود.
  • آسمان دیجیتالی

نصیحت در حضور مردم تحقیر است.

امام علی (ع)

عیب مردم فاش کردن، بدترین عیب هاست
عیب گو، اول کند بی پرده، عیب خویش را
  • آسمان دیجیتالی

شهید عبدالحسین حسینی

  • آسمان دیجیتالی

همه اپل را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین شرکت‌های جهان می‌شناسیم؛ شرکتی که استیو جابز در تغییر مسیر آن به سمت موفقیت و دستاوردهای بزرگ تاثیر زیادی داشت. اما قبل از این خیزش انقلابی، اپل فقط یک شرکت کوچک متشکل از سه نفر در گاراژ یک خانه در کالیفرنیا بود. در این تصاویر توضیحاتی ارایه شده است که مطالعه‌ی آنها خالی از لطف نیست.

1. شرکت اپل در روز یکم آوریل سال 1976 میلادی توسط استیو جابز و استیو وازنیک در کالیفرنیا تاسیس شد.

  • آسمان دیجیتالی
تحقیقاتی جدیدی انجام شده است که کمبود ژنتیکی ویتامین D در بدن را یکی از دلایل بیماری «اِسکلروزِ چندگانه» یا MS عنوان می‌کنند.
این تحقیقات جدید که با بررسی دی‌ان‌ای 33 هزار نفر با نژاد اروپایی انجام شده است، به این نظریه که بیماری MS به کمبود ویتامین D مربوط می‌شود صحه‌ی بیشتری می‌گذارند.
دانشمندان هم‌چنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تجویز ویتامین D به افراد می‌تواند از MS پیش‌گیری کند یا نه. مخصوصا که در تحقیقات انجام شده، کشورهایی که نور آفتاب کمتری دارند، بیشتر از بیماری MS رنج می‌برده‌اند.

بر اساس این تحقیقات که در نشریه‌ی PLoS Medicine منتشر شده است، کسانی که در خون آن‌ها سطح مارکرهای ویتامین D به دلایل ژنتیکی کمتر است، بسیار بیشتر ممکن است به بیماری MS دچار شوند.
دکتر «سوزان کولهاز» (Susan Kohlhaas) از جامعه‌ی MS در این باره گفته است: "سوال‌های بی‌پاسخ زیادی درباره‌ی MS وجود دارند، در نتیجه تحقیقاتی این چنین که عوامل ژنتیکی و محیطی که می‌توانند باعث این بیماری شوند را بررسی می‌کند، پیشرفت خوبی درباره‌ی فهم این موضوع است."
او درباره‌ی مصرف ویتامین D می‌گوید: "میزان مشخص مصرف ویتامین D از سوی دولت تعیین شده است و مصرف بیش از اندازه‌ی آن می‌تواند عوارض داشته باشد. حتما توصیه می‌کنیم قبل از مصرف ویتامین D با دکتری مشورت کنید."
بیماری MS با آسیب دیدن لایه‌های میلین (Myelin) در سلول‌های عصبی مغز و نخاع به‌وجود می‌آید و فرد را دچار مشکلات و فلج‌های جسمی می‌کند.
طبق گزارش‌های اخیر بی‌بی‌سی، دولت کشور انگلستان فعلا در حال بررسی این موضوع است که آیا باید در این کشور که آفتاب زیادی ندارد، مردم را به مصرف ویتامین D ترغیب کند یا خیر.

  • آسمان دیجیتالی