آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

صله رحم رزق را زیاد میکند و مرگ را به تاخیر می اندازد.

امام صادق (ع)


کنونم آب حیاتی به حلق تشنه فرو کن
نه آنگه که بمیرم، به آب دیده بشویی

  • آسمان دیجیتالی

تنها آن مقدار از نماز به حساب می آید که با توجه خوانده شود.

رسول الله (ص)


هزار گمشده را در نماز می یابی
چرا به فکر خود ای بی خبر نمی افتی
  • آسمان دیجیتالی

«میشل رسنیک» (Mitchel Resnick) مخترع و استاد دانشگاه MIT آمریکا می‌گوید: «اگر کسی در قرن ۲۱ نتواند با یک زبان برنامه‌نویسی برنامه‌ای کامپیوتری بسازد بی‌سواد است.» چندین سال است که در کشورهای بزرگ حتی به کودکان ابتدایی برنامه‌نویسی آموزش می‌دهند و کودکان از سن هفت‌هشت سالگی وارد دنیای فناوری می‌شوند. این درحالی است که حتی دانشجوهای رشته‌ی کامپیوتر دانشگاه‌های بزرگ در کشور ما از برنامه‌نویسی وحشت دارند!

‌‌‌‌‌‌   ‌‌

یادگرفتن برنامه‌نویسی نیازمند دلیلی مثل شغل و حرفه‌ی آینده نیست. با یادگیری و درک برنامه‌نویسی، علاوه بر اینکه شما با نحوه‌ی عملکرد ابزارها و فناوری‌ها آشنا می‌شوید، حتی در زندگی شخصی خود نگرشی متفاوت خواهید یافت و در برابر مشکلات زندگی صبورانه به‌دنبال راه‌حل رفع مشکل می‌گردید.

از آنجاکه شرایط فعلی کودکان ابتدایی در کشورهای بزرگ نتیجه‌ی دور‌اندیشی و سیاست‌های سیستم آموزشی آن کشورهاست، موسسات خصوصی زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به گروه‌های سنی متفاوت وجود دارند. یکی از این موسسات code.org است که بازهم ایرانی‌ها در آن حضوری فعال دارند. code.org با شعار زیبای «هر فردی می‌تواند برنامه‌نویسی یاد بگیرد.» فقط یک سایت نیست بلکه یک سیستم آموزشی خوب برای یاد دادن برنامه‌نویسی به همه‌ی افراد است. کافی است آدرس سایت را در مرورگرتان وارد کنید و کلید اینتر را بزنید.

برنامه‌نویسی ۱

نمایی از وب‌سایت Code.org

سایت با سرعت بالایی بارگذاری می‌شود. یک پنجره پاپ‌آپ در ابتدا از شما می‌خواهد که زبان خودتان را انتخاب کنید. خوشبختانه به لطف وجود ایرانی‌ها در این موسسه، زبان فارسی به‌صورت کامل و بی‌نقص (نه مثل سایت‌های ترجمه‌شده توسط گوگل) پشتیبانی می‌شود. از بنرهای موجود در سایت و شعارهای‌اش متوجه می‌شوید که بیشترین تمرکز این وب‌سایت، آموزش به کودکان از جمله دختران است. جالب است که بدانید در پشت این وب‌سایت یا به‌قول خودشان استودیو، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، فیسبوک و گوگل قرار دارند و از کودکان حمایت می‌کنند. در code.org قسمتی برای آموزگارانی که تمایل دارند به دانش‌آموزان‌شان برنامه‌نویسی یاد بدهند وجود دارد. مدرسان می‌توانند با افزودن دانش‌آموزان، آن‌ها را مدیریت و راهبری کنند. در code.org کودکان با ساخت بازی‌های دو بعدی جذاب و اشتراک‌گذاری آن‌ها، دید بسیار خوبی در مورد حلقه‌ها، شرط‌ها و به‌طور کلی ساختار برنامه‌نویسی به‌دست می‌آورند.

برنامه‌نویسی ۲

نمایی ار وب‌سایت Scratch

سیستم آموزش برنامه‌نویسی دیگری به نام «اسکرچ» (Scratch) وجود دارد. اسکرچ یک نرم‌افزار ساده و دوست‌داشتنی است که توسط «میشل رسنیک» خلق شده است. آقای رسنیک و گروه توسعه‌ی اسکرچ، علاوه بر تلاش روزافزون جهت ساده‌سازی این زبان و بررسی شیوه‌های آموزشی از دید برنامه‌نویسی، از دید روان‌شناسانه نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند. چرا که کودکان دارای دنیای متفاوتی هستند و انجام یک کار خطا باعث می‌شود که این آموزش‌ها اثر معکوسی داشته باشد و نه‌تنها کودکان عاشقانه برنامه‌نویسی را دنبال نکنند بلکه دچار یک حس تنفر نسبت به برنامه‌نویسی شوند.

اسکرچ با ارایه‌ی یک ساختار پازل‌گونه مانند code.org امکان برنامه‌نویسی انواع بازی، انیمیشن و برنامه را برای کودک‌تان فراهم می‌کند. این نرم‌افزار نیز از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و راهنمایی‌های هر مرحله‌‌‌ی آن کاملا فارسی است. اسکرچ دارای نرم‌افزار مخصوص ویندوز، لینوکس و مک است که می‌توانید نسخه‌ی مربوط به سیستم عامل خود را به‌صورت رایگان از وب‌سایت اسکرچ دانلود کنید. برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال استفاده از شیوه‌های اسکرچ و Code.org پیشنهاد می‌شود و همین‌طور برای سنین بالاتر (۱۳ تا ۱۷ سال) استفاده از دوره‌های آموزشی وب‌سایت‌های Codecademy و KhanAcademy می‌تواند مفید باشد.

تمامی شیوه‌های مطرح‌شده (وب‌سایت و نرم‌افزار) در این مقاله به‌طور رایگان در دسترس شما هستند. تنها چیزی که شما برای یادگیری برنامه‌نویسی نیاز دارید، علاقه و پشتکار است؛ البته در کودکان، وظیفه‌ی ایجاد این علاقه‌مندی بر عهده‌ی پدر و مادر و اعضای خانواده است.

منبع

  • آسمان دیجیتالی

سرمایه ای سودمندتر از عقل نباشد.

امام علی (ع)


بالاترین ثروت هر فرد، عقل اوست
هرکس ره خطا نرود، عقل او نکوست
  • آسمان دیجیتالی

سایت تابناک و باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته یعنی ۹ آبان، خبری را بدین شرح منتشر کردند: «سازمان غذا و دارو، ردبول را نوشیدنی غیربهداشتی و غیرشرعی اعلام کرد.» دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در یک مصاحبه خبری تلویزیونی با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد که : «این نوشیدنی (ردبول) موردتایید سازمان غذا و دارو نیست و اگر هم در جایی باشد، یک کالای قاچاق محسوب می‌شود یعنی به هیچ عنوان مجوز ندارد.» رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که اگر این محصول غیرشرعی است پس چرا به راحتی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، گفت: «صدها هزار مغازه خواروبارفروشی در کشور است و بالطبع امکان بازرسی روزانه آنها وجود ندارد اما این روش جدید که ما در حال اعمال آن هستیم، شرایطی را برای مردم فراهم خواهد کرد که بتوانند یک فرآورده مجاز را از یک فرآورده غیرمجاز تشخیص دهند.» این مقام مسوول همچنین ابراز امیدواری کرد که به تدریج همه کالاهایی که با مجوز سازمان غذا و دارو وارد یا در کشور تولید می‌شوند، بتوانند کدینگ جدید را اعمال کنند. ولی چرا می‌گویند این نوشیدنی غیر شرعی است؟

  • آسمان دیجیتالی

بی نیازی را در قناعت قرار دادم و مردم آنرا در زیادی مال می جویند و پیدایش نمی کنند.

حدیث قدسی


فغان که کاسه زرین بی نیازی را
گرسنه چشمی ما، کاسه گدایی کرد
  • آسمان دیجیتالی

جاهل را نمی بینی مگر در حال افراط یا تفریط

امام علی (ع)


همه اخلاق نیکو در میانه است، که از افراط و تفریطش کرانه است
میانه چون صراط مستقیم است، ز هر دو جانبش قعر جحیم است
  • آسمان دیجیتالی