آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آسمان دیجیتالی

خدایا ، یادم ده که یاد کردنت را از یاد مبرم

آموزش تصویری تیمم

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۶ ب.ظ

اگر آب برای وضو یاغسل موجود نیست، یا آب برای بدن ضرر دارد، یا برای انجام وضو و غسل وقت نباشد، یا نگه داشتن آب برای آشامیدن و حفظ جان لازم باشد، به جای آن تیمم می کنیم؛ یعنی با خضوع تمام در مقابل پرودگار عالم، کف هر دو دست را با هم، بر خاک یا سنگ یا ریگ یا کلوخ می زنیم و بر پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر روییده تا روی ابروها وبالای بینی می کشیم و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست (از مچ تا نوک انگشتان) می کشیم وبعد از آن کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ می کشیم. خاک یا چیز دیگری که بر آن تیمم می کنیم، باید پاک و تمیز باشد.

حضرت علی (ع) از تیمم کردن بر خاکهای کنار کوچه ها (که معمولا آلوده است) نهی کرد.
تیمم هم مانند وضو و غسل باید برای رضای خداوند و عمل به دستور او انجام شود.برای تیمم باید انگشتر را از دست بیرون آوریم و اگر مانع دیگری بر پیشانی یا دستها وجود دارد بر طرف کنیم.
برای آنکه یقین کنیم تمام پشت دست مسح شده باید مقداری بالاتر از مچ را هم مسح کنیم، ولی مسح بین انگشتان لازم نیست.برای تیمم باید کف دست را بر پیشانی و روی دستها بکشیم، و اگر پیشانی یا دستها از زیر آن کشیده شود، صحیح نیست.


در تیمّم چهار چیز واجب است: 

اوّل: نیّت. 
دوّم: زدن کف دو دست با هم بر چیزى که تیمم به آن صحیح است. 
سوّم: کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن، از جایى که موى سر می روید، تا ابروها و بالاى بینى و بنابر احتیاط واجب باید دستها روى ابروها هم کشیده شود. 
چهارم: کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ.


موارد قابل توجه:
تیمم بدل از غسل و بدل از وضو با هم فرقى ندارد. 
2- تیمم بر سنگِ گچ و سنگِ مرمر سیاه و سایر اقسام سنگها صحیح است ولى تیمم بر جواهر، مثل سنگ عقیق و فیروزه باطل مى باشد و احتیاط واجب آن است که با بودن خاک یا چیز دیگرى که تیمم بر آن صحیح است، به گچ و آهک پخته هم تیمم نکند. 
3- در تیمم باید پیشانى و کف دستها و پشت دستها پاک باشد و اگر کف دست نجس است و نتواند آن را آب بکشد، باید با همان کف دست نجس تیمم کند. 
4- اگر بدل از غسل تیمم کند و بعد کارى که وضو را باطل مى کند براى او پیش آید، چنانچه براى نمازهاى بعد نتواند غسل کند، باید وضو بگیرد، و اگر نمی ‏تواند وضو بگیرد، باید بدل از وضو تیمم نماید. 
5- اگر انسان نتواند براى نماز وضو بگیرد و تیمم هم ممکن نباشد نماز ساقط است، ولى احتیاط مستحب است بدون طهارت بخواند و بنابر احتیاط واجب قضاى آن را نیز بجا آورد.
6- اگر بواسطه یقین یا ترسِ ضرر، تیمم کند و پیش از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد، تیمم او باطل است. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.

                                                                  رساله ی حضرت امام (ره)




1- زدن کف دو دست بر زمین

تیمم


2- کشیدن دستها بر پیشانی و دو طرف آن

تیمم


3- کشیدن دست چپ بر دست راست

تیمم


4- کشیدن دست راست بر دست چپ

تیمم






منبع 1

منبع 2

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۹/۲۵
  • ۹۰۹ نمایش
  • آسمان دیجیتالی

آموزش

تیمم

تیمم صحیح

روش صحیح تیمم

واجبات تیمم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی